Kayıpsız(!) Ses

'Müzik Genel' bölümünde Esmre19 tarafından 4 Haziran 2017 tarihinde başlatılan konu.

  1. Esmre19
    Çevrimdışı

    Esmre19 MP3

    Katılım:
    25 Mart 2017
    Mesajlar:
    30
    Beğenileri:
    4
    Selamınaleyküm
    Aklımda takılan bir soru var.
    Flac - DSD - WAV - PCM - DTS HD MA - Dolby TrueHD - LPCM bunlar hep kayıpsız ama mesela aynı şarkıda biri 45 mb diğeri 245 mb.16 bit 44khz de kayıpsız 32 bit 192 khz de ama arada ses farkı var.
    Blu ray filmlerde LPCM kayıpsız diyor ve DTS HD MA da kayıpsız diyor fakat biri misal 1925kbps ama diğeri 4856kbps ve bunlar 48 khz oluyor.Ve DTS HD MA olan yüksek değerlere sahip ses ile ac3 224 kbps düşük değerler gösteren iki aynı sesi test ettiğimde bazen ac daha iyi sonuçlar veriyordu.
    DSD olayını hiç anlamadım DSD64 1 bit 2.8Mhz ama buda kayıpsız DSD128 de kayıpsız.
    Bir Sorum daha olacak LPCM ile PCM farkı nedir?
    VE DSD128 Vinyl Rip ne kadar kayıpsızdır?
    İnternetten denemek için sacd .iso yükledim ama içindeki müzik youtube ile aynıydı.
    Biraz anlaşılmaz yazdıysam kusura bakmayın yeni üyeyim ve bu sorulara yanıt için çok beklemiştim burayı keşfedince birden patladı herşey :)
     
    #1
  2. Mustafa ALKAN
    Çevrimdışı

    Mustafa ALKAN FLAC

    Katılım:
    11 Ekim 2014
    Mesajlar:
    680
    Beğenileri:
    712
    Hepsi kayipli diyip kaçıyorum :)
     
    #2
    Chaturanga ve zxc bunu beğendi.
  3. Chaturanga
    Çevrimdışı

    Chaturanga WAV

    Katılım:
    12 Ocak 2017
    Mesajlar:
    1.381
    Beğenileri:
    2.545
    Sanırım temelde şunu bilmek gerekir. Data Analog ve Dijital olarak ikiye ayrılır. Dijital ortamlarda saklanan tüm datalar dijital datalardır. Analog bir bilgiyi dijitale çevirmek için örnekleme frekansı denen bir değere göre asıl datadan örnekler alınır ve bunlar dijital olarak kaydedilir. Burada elde edilen data aslına bakarsanız Analog dataya göre @Mustafa ALKAN hocamın dediği gibi kesinlikle kayıplıdır asla analog datanın yerini tutmaz.

    Ancak insan kulağının algı sınırlarının üzerinde bir örnekleme frekansı ile dijital datanın da analoğa yakın algılanması sağlanıyor. Bunun için örnekleme frekansı ne kadar yüksekse daha kaliteli bir ses alınıyor.

    Peki neden kayıpsız format diye bir şey var? Kayıpsızdan kasıt analog datanın aynısı demek değil bu zaten mümkün değil. Kayıpsızdan kasıt örnekleme işlemi yapıldıktan sonra ortaya çıkan dijital kaynak dosyaya göre kayıpsız olmak demek.

    Belli bir örnekleme frekansıyla (yukarda bahsettiğiniz Hertz cinsinden olan değerler) dijital ortama aktarılmış olan datanın, tekrar açıldığında orijinaline sadık kalıp kalmadığı meselesi.

    Müzik formatları sıkıştırma işlemi yaparlar, ancak o sıkıştırılmış dosya açıldığında ortaya dijital kaynak dosyanın kendisi çıkar. Bu yüzden onlara lossless denir. MP3 gibi kayıplı sıkıştırmalarda ise parça açıldığında elde edilen dijital veri orijinal dijital kaynak dosyası değil kayıplı bir örneğidir sadece.
     
    #3
    metalliaz, coolblue, netknight ve diğer 2 kişi bunu beğendi.
  4. Yabguz
    Çevrimdışı

    Yabguz FLAC

    Katılım:
    6 Kasım 2012
    Mesajlar:
    341
    Beğenileri:
    865
    Wav veya flac olup daha az dosya boyutuna sahip olanlar 2, daha büyük boyutlular da 4 kanal olabilir, 4 kanal olunca dosya boyutu da büyüyor. Albüm riplerimi ne alakaysa 4 kanal yapıyordum 4 kulağım varmış gibi Ondan biliyorum. Diğerlerini hiç bilmiyorum, LPCM'yi yeni duydum :)

    SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
     
    #4
    refuserQ ve Chaturanga bunu beğendi.
  5. zxc
    Çevrimdışı

    zxc DSD

    Katılım:
    4 Aralık 2013
    Mesajlar:
    1.647
    Beğenileri:
    2.270
    Şahsen kayıpsız bir kaynağım var. Eşimin sesi fena değil. Kayıpsız bir şeyler mırıldanıyor bazen. Yine de üç sebeple tercih etmiyorum. 1. Ses kalitesi mükemmel ama prodüksiyon kötü. 2. Acaip pahalı. 3. Sistem güvenilir değil. Her zaman çalışmıyor.

    Bunlardan birincisi konuyla alakalı. Şahsen severek dinlediğim bir çok şarkının kayıt kalitesi malesef "kayıpsız" formatların tümünden kötü.
     
    #5
    cembonzakura, Atilla, mavi ve diğer 7 kişi bunu beğendi.
  6. Mustafa ALKAN
    Çevrimdışı

    Mustafa ALKAN FLAC

    Katılım:
    11 Ekim 2014
    Mesajlar:
    680
    Beğenileri:
    712
    O yüzden kayipli kayıpsız olayina bakmadan, kaliteli kayit yapılan albümleri dinlemek daha iyi.
     
    #6
    Chaturanga, refuserQ ve mattiadestro bunu beğendi.
  7. SalihArslann
    Çevrimdışı

    SalihArslann FLAC

    Katılım:
    15 Mayıs 2017
    Mesajlar:
    554
    Beğenileri:
    771
    :D :D :D kısa ve öz nokta atış yani Mustafa hocam. Arkadaşın sayesinde bende birşey öğrenmiş oldum. Vesile olduğu için öğrenmeme teşekkür ederim her ikinizede.
     
    #7
    Chaturanga bunu beğendi.
  8. zxc
    Çevrimdışı

    zxc DSD

    Katılım:
    4 Aralık 2013
    Mesajlar:
    1.647
    Beğenileri:
    2.270
    Nayir, Nolamaz. 70 ve 80'leri çöpe atın demeyin bana...
     
    #8
    Chaturanga bunu beğendi.
  9. Mustafa ALKAN
    Çevrimdışı

    Mustafa ALKAN FLAC

    Katılım:
    11 Ekim 2014
    Mesajlar:
    680
    Beğenileri:
    712
    Tabiki çöpe atmayalim. Eski kayitlarda groove a odaklanalim. Günümüz kayitlarinda detaya. Teknoloji netlik detay evet ama Ruh kalmadı yenilerde.
     
    #9
    Chaturanga, refuserQ, Nazım ve diğer 1 kişi bunu beğendiniz.
  10. zxc
    Çevrimdışı

    zxc DSD

    Katılım:
    4 Aralık 2013
    Mesajlar:
    1.647
    Beğenileri:
    2.270
    Açıkçası modern bir çok popüler sayılabilecek müzik te (çok geniş anlamda) sanki dinlenilecek ortalama ekipman göz önüne alınarak optimize ediliyor gibime geliyor... Üretilen müziğin kaçı araba teybi veya bir sekreterin radyosundan dinleniyor, kaçı adamakıllı bir sistemde? Kaçı telefonda earbudla dinleniyor, kaçı desktop amfiye bağlı kulaküstü kulaklıkla? İlla ki göz önüne alınıyordur.

    Bu arada Brothers in Arms'in ses seviyesi niye o kadar düşük? Evanescence Fallen'da niye dip ses var? Microsoft ürünlerine hakim maymunlara mı yaptırıyorlar mastering'ı acaba? $3000'lik ekipmanla çok gerçekçi ve kaliteli dip ses dinliyoruz. Gerçi telefonda çok daha yüzeysel ve tek boyutlu geliyor aynı dip ses.

    Edit. Az önce $3000 yazıyorken içimden "Ee ne var yani" türü bir küçümseme geçti ve dehşete kapıldım. Nereye gidiyoruz yaw.
     
    #10
    cembonzakura, Chaturanga, sserkogss ve diğer 3 kişi bunu beğendi.
  11. Nazım
    Çevrimdışı

    Nazım FLAC

    Katılım:
    5 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    365
    Beğenileri:
    623
    MFSL gibi firmalar bunun için var sanırım :)
     
    #11
  12. Esmre19
    Çevrimdışı

    Esmre19 MP3

    Katılım:
    25 Mart 2017
    Mesajlar:
    30
    Beğenileri:
    4
    Hocam vallahi kafam allak bullak oldu şuan ne biliyosam gitti :(
     
    #12
  13. stakanar
    Çevrimdışı

    stakanar MP3

    Katılım:
    16 Nisan 2015
    Mesajlar:
    67
    Beğenileri:
    78
    Birşey bilmeye gerek yok hocam kayıt ve rip kalitesi önemli olan. Eğer rip işlemini yapan muhteremin elindeki cihazlar kötü tabiri caizse tırt ise dsd 512 formatında olsa ne olur. Yada aynı şekilde kaydı yapan stüdyo kötü ise... Bir albümün orijinal kaydının iyi olduğunu biliyor ve ripini arıyorsak ozaman örnekleme format vs konulara dikkat etmemiz gerekebilir.
     
    #13
  14. Esmre19
    Çevrimdışı

    Esmre19 MP3

    Katılım:
    25 Mart 2017
    Mesajlar:
    30
    Beğenileri:
    4
    Peki neden kayıpsız format diye bir şey var? Kayıpsızdan kasıt analog datanın aynısı demek değil bu zaten mümkün değil. Kayıpsızdan kasıt örnekleme işlemi yapıldıktan sonra ortaya çıkan dijital kaynak dosyaya göre kayıpsız olmak demek.Müzik formatları sıkıştırma işlemi yaparlar, ancak o sıkıştırılmış dosya açıldığında ortaya dijital kaynak dosyanın kendisi çıkar. Bu yüzden onlara lossless denir.
    Bu iki bölüm kafamı bulandırdı :(
     
    #14
  15. zxc
    Çevrimdışı

    zxc DSD

    Katılım:
    4 Aralık 2013
    Mesajlar:
    1.647
    Beğenileri:
    2.270
    Baştan itiraf edeyim, birebir dinleyip karşılaştırmadım, ama DSD bana elmas saklanacak kasada çocuk oyuncağı saklamak gibi geliyor. Bir şarkı için 400mb nedir Allah aşkına.
     
    #15
    pazac, Dr. Boom, sserkogss ve diğer 1 kişi bunu beğendiniz.
  16. Esmre19
    Çevrimdışı

    Esmre19 MP3

    Katılım:
    25 Mart 2017
    Mesajlar:
    30
    Beğenileri:
    4
    İyi değil mi yani anlamadım ?
    --- Arka arkaya atılan mesajlar 6 Haziran 2017 otomatik olarak birleştirildi, Asıl Gönderim Zamanı: 6 Haziran 2017 ---
    Hocam bu bölüm kafama çok takıldı ama tam anlayamadım.Biraz daha basitleştirebilirmisin?
    --- Arka arkaya atılan mesajlar 6 Haziran 2017 otomatik olarak birleştirildi ---
    Birde plakları dsd olarak ripliyorlar bu kpnu hakkında ne düşünüyorsunuz?
     
    #16
  17. Chaturanga
    Çevrimdışı

    Chaturanga WAV

    Katılım:
    12 Ocak 2017
    Mesajlar:
    1.381
    Beğenileri:
    2.545
    Hocam şöyle izah etmeye çalışayım, etten kemikten varlıklar olarak bizlerin kulağımızla algıladığımız ses "analog" dur, buna "doğada orijinalde var olan bilgi" diyebiliriz. Bu sesi (yada başka bir analog bilgiyi) etten kemikten olmayan elektronik ekipmanlar üzerinde taşıyabilmek yada dijital olarak saklayabilmek için (çok kullanılan tabirle "1" ler ve "0" lara çevirmek için) bazı işlemler yapılır.

    Analog veri devamlıdır yani süreklilik arz eder, mesela siz gözünüzle canlı canlı bir futbol maçını izlerken devamlılık görürsünüz. Futbolcunun topu sürüşü esnasında çok hızlı gelişen ayrık hareketler gibi görmezsiniz.

    Dijital veri ise bu sürekli veriden belirli aralıklarda örnekler (sample) alarak oluşturulan "discrete" (ayrık) bir veridir yani kesintili bir veridir.

    Bunu sanırım en güzel arka arkaya hızlıca oynatıldığında hareket algısı oluşturan resimlerden anlatabiliriz.

    Normalde insan gözü bir görüntüyü izlerken kesintisiz bir eylem izler. Ancak bunu sinema ekranına getirmek için milyonlarca resim çekilir ve bu resimler arda arda koyulup belirli bir hızda oynatılınca sanki görüntü gerçekmiş gibi gözümüz tarafından algılanır, aradaki boşluklar kısa aralıklar beyin tarafından görmezden gelinir yada tamamlanır. Ne kadar çok örnek alındıysa hareket o kadar gerçekçilik kazanır. O yüzden sinemada olduğu gibi (Sinemada bu saniye başına çerçeve - frame per second olarak adlandırılır) müzikte de kulaklarımızla duyduğumuz gerçek bir ağızdan çıkan gerçek bir şarkıdan anlık binlerce yada milyonlarca ses örneği alıp birleştirerek dijital müziği elde ederiz.

    Bilmiyorum daha mı karıştırdım :D

    Ekleme: Cevabı eksik bırakmışım.

    İşte yukarda bahsettiğim analog veriden elde edilen dijital ses, etle kemikle algıladığımız analog doğal veri baz alındığında kesinlikle kayıplıdır.

    Kayıpsız müzikten kasıt, bir müzik parçasının analogdan dijitale dönüştürüldüğünde elde edilen dijital kayıta göre kayıplı olup olmamasıdır.
    --- Arka arkaya atılan mesajlar 6 Haziran 2017 otomatik olarak birleştirildi ---
    Plak DSD çevrimi konusunda çok bilgi sahibi olmadığım için bu soruyu başka arkadaşlar cevaplar sanırım :)
     
    #17
    Son düzenleme: 6 Haziran 2017
    metalliaz, cembonzakura, Tuncay_D ve diğer 8 kişi bunu beğendi.
  18. Zenetic
    Çevrimdışı

    Zenetic MP3

    Katılım:
    2 Mart 2015
    Mesajlar:
    35
    Beğenileri:
    56
    İstediğimiz kadar kaliteli ekipman kullanalım yinede sistemlerimizden duyduğumuz ses reprödüksiyondur.
    İş zaten burda delirmeye odyofiliye gidiyo sakıncalı bir durum.
     
    #18
  19. Mikrobiyolog
    Çevrimdışı

    Mikrobiyolog FLAC

    Katılım:
    5 Ocak 2016
    Mesajlar:
    415
    Beğenileri:
    1.180
    Kayıpsız meselesi ses değil dosya sıkıştırması. Cd deki dijital audio dosyasını (cdda gibi bir şeydi yanşış hatırlamıyorsam), mp3 kayıplı olarak sıkıştırırken, flac kayıpsız olarak sıkıştırır örneğin. Yani sıkıştırılmış dosyayı açtığınızda orjinal dosya ile bire bir aynı veriyi içerir. Diye biliyorum ben..
     
    #19
    Chaturanga bunu beğendi.
  20. Zenetic
    Çevrimdışı

    Zenetic MP3

    Katılım:
    2 Mart 2015
    Mesajlar:
    35
    Beğenileri:
    56
    Bende tam anlatamadım zaten
    Demek istediğim hiçbir kayıt ekipmanı akustik olarak duyduğumuz doğallıkta-gerçeklikte ses kaydına imkan vermiyor. Kaldı ki bu doğaşlıkta sesi hoparlör veya kulaklıktan birebir beklemekte yanlış.
    İş mikrfona kalınca zaten çoktan değişmiş oluyor fikrimce
    Elektronik dinleyenler için yapacak birşey yok maalesef
     
    #20
    Nazım bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş