Sony WM1Z İncelemesi

'Sony' bölümünde mavi tarafından 11 Mart 2017 tarihinde başlatılan konu.

  1. mavi
    Çevrimdışı

    mavi MP3

    Katılım:
    7 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    117
    Beğenileri:
    586
    Tüm Techno-Fi ailesine merhabalar!

    Sony’nin gelmiş geçmiş en iddialı Walkman’i WM1Z incelememi yayınlamak üzere buradayım.

    Ses performansına odaklanmak kaydıyla, bu sıradışı müzikçalara dair genel izlenimlerimi aktarmaya çalışacağım.

    Öncelikle bu Walkman’in geliştirilme sürecinden biraz bahsedeyim.

    sony wm1z.jpg

    Giriş

    Bildiğiniz üzere Sony, 2016’nın sonunda yeni premium Walkman serisi “WM Signature Series” müzikçalarlarını piyasaya sürdü. Bu aletler müzik ve teknoloji severlerin oldukça ilgisini topladı. Henüz piyasaya sürülmeden, WM serisi hakkında Head-Fi’da 250 sayfaya yakın paylaşım yapıldı.

    Kuşkusuz bunda Sony’nin iddialı açıklamaları da önemli rol oynadı.

    “Peki bu yeni Walkman’lerin iddiaları neler ve bu iddianın sebebi nedir?” sorusuna yanıt vermeye çalışayım öncelikle.

    Önceki amiral gemisi ZX2’nin piyasaya sürülmesinin iki yıl ardından biz kullanıcılar ZX serisinin devamını (örneğin bir ZX3 veya ZX200) beklerken Sony daha radikal bir kararla en yüksek ses kalitesinin nasıl elde edebilirim sorusuyla, daha önceki modellere göre köklü değişikliklere gidiyor.

    Sony mühendislik ekibiyle yapılan söyleşide söylendiği ifade edilen şey şu :

    WM serisini geliştiren tasarımcılara göre Sony onları maliyet konusunda serbest bırakıyor ve karşılığında portatif bir müzikçalarda ulaşabilecekleri en yüksek ses kalitesine ulaşmayı amaçlamalarını söyleyerek onları bir anlamda kışkırtıyor.

    Bununla alakalı olarak Sony tasarım ekibi, WM serisinde bazı radikal değişikliklere gidiyor.

    · Öncelikle, sistem karmaşıklığını arttıran ve pil ömrünü olumsuz yönde etkileyen Android’in yerine Sony’nin basit, Linux tabanlı, aşina olduğumuz klasik işletim sistemi tercih ediliyor.

    · Bluetooth ve NFC haricinde sinyal karışma ihtimaline yol açabilecek tüm parçalar çıkarılıyor. (Örneğin Wi-Fi, dolayısıyla streaming – Tidal / Spotify bulunmuyor)

    · Hatta WM serisi Walkman’ler, eski serilerde bulunan ve amfi bağlamayı sağlayan analog çıkışa dahi sahip değiller. Dolayısıyla bir DAC / amfi bağlayarak sadece ses dosyalarını taşıyan bir transport olarak kullanılabiliyorlar. (3000 dolar ve 455 gramlık bir Walkman’i transport olarak kullanmak pratikte ne kadar makuldür tartışılır.)

    · Bunun yanı sıra, (özellikle WM1A her ne kadar ZX2 ile daha fazla ortak parça taşısa da) bu iki yeni Walkman’in tüm parçaları elden geçiyor ve güç kaynağı katından, rezistörüne, osilatöründen kapasitörlerine kadar devre tasarımına ilişkin bir düzine kadar parça değiştirilerek donanımsal bazda pek çok iyileştirme yapılıyor.

    · Pil ömrüne katkı sağlayan düşük çözünürlüklü (854 x 480) ekran kullanma tercihi ZX serisindeki gibi devam ediyor.

    · Sony mühendislik ekibine göre WM serisinin ZX serisine kıyasla en belirgin üstünlüğü ise yeni S-Master HX dijital amfisi.

    Daha önceki S-Master versiyonlarına yönelen çıkış gücü düşüklüğü ve teknik ölçümlerin çok parlak olmaması gibi eleştiriler Sony’nin WM serisinde yeni bir dijital amfi tasarımına karar vermesine neden oluyor.

    ZX serisindeki eski seri S-Master HX, en baştan tasarlanarak transistör düzeyinde değişikliklere uğruyor ve karşımıza teknik değerleri daha yüksek ve çıkış gücü olarak belirgin ölçüde daha kuvvetli olan yeni S-Master HX amfisi çıkıyor.

    CXD3778GF kodlu yeni S-Master’ın internete düşen ölçümlerinde gördüğüm üzere bu amfi, ZX serisindeki selefine göre özellikle sinyal / gürültü oranı (SNR) ve kanallar arası ses sızması (crosstalk) konularında daha başarılı.

    · Öte yandan, S-Master’ın çıkış gücü de başarılı bir şekilde arttırılmış görünüyor. Eski S-Master’ın 15mW x 2 (@16 ohm) çıkış gücü WM serisinde 60mW x 2 (@16 ohm)’a yükseltilmiş.

    · Bunun yanında, sürülmesi zor kulaklıklar için eklenmiş bir 4.4 mm’lik dengeli (balanced) kulaklık çıkışı bulunuyor. Dengeli bağlantı tercih edildiğinde yeni S-Master’ın üretebileceği güç 60 mW’tan, kanal başına oldukça iyi bir değer olan 250 mW’a çıkıyor.

    Bu sayıların pratik kullanıma ne ölçüde yansıdığına yazının ilerleyen bölümlerinde daha geniş biçimde değineceğim.

    Sony WM1Z.jpg

    · Bunun yanında, WM serisi içerisinde ses karakterleri bazı farkılılıklar taşıyan WM1A ve WM1Z’nin varlığı, Sony’nin farklı müzik zevklerine hitap edecek ürünler sunma tercihinden kaynaklanıyor.

    WM serisinin ilk (ve daha maliyet odaklı) ürünü WM1A, Sony’den Urushihara Teruhiko’nun ifadesiyle daha “hızlı ve keskin” bir ses karakterine sahipken, özellikleri açısından Sony’nin amiral gemisi Walkman’i olan WM1Z daha “zengin ve nazik” bir sunuma sahip.

    Bu ses karakteri farklılığını yaratmak içinse WM1A’da alüminyum, WM1Z’de ise Sony mühendislerinin pek sevdiği yüksek saflıkta bakır kullanılıyor. Ayrıca WM1Z’nin gövdesi, hem sese etkisi, hem de darbelere karşı çok dayanıklı olmayan bir metal olan bakırdan yapılma şasiyi koruması amacıyla altın kaplanıyor. Dolayısıyla WM1Z’ye pahalı bir mücevher görünümü katan bu altın kaplamanın birden fazla fonksiyonu var.

    Bu işlemlerin ses üzerinde gözlemlediğim etkilerinden ilerki başlıklarda bahsedeceğim.

    Bu uzun giriş bölümü sonrasında incelemeye başlayayım.

    TEKNİK ÖZELLİKLER

    Hafıza : 256 GB (+ Micro SD ile genişleme)

    Dijital Amfi : S-Master HX (Yeni Nesil)

    Ses Çıkışı : 4.4 mm dengeli ve 3.5 mm standart çıkış

    Gövde : % 99.96 saflıkta oksijensiz bakır şasi üzerine altın kaplama

    İç Kablolama : Kimber Kable imzalı 4 iletkenli örgü kablo.

    Çıkış Gücü (@16 ohm) : Stereo 3.5 mm çıkış : 2 x 60mW

    Dengeli 4.4 mm çıkış : 2 x 250mW

    Ekran : 4 inç, FWVGA(854 x 480 Pixels)

    Ses Geliştirmeleri : DSEE HX, Dinamik Normalleştirici, DC Faz Doğrusallaştırıcı, 10 Band ekolayzır / Ton kontrolü, Direkt Kaynak

    Kablosuz Bağlantı : Bluetooth v4.2 (SBC, LDAC) ve NFC

    Pil Ömrü : 33 saat (MP3 128kbps); 26 saat (FLAC 192kHz/24 bit);
    15 saat (DSD 2.8MHz/1bit); 11 saat (DSD 11.2MHz/1bit)

    Desteklediği Formatlar : MP3, WMA, FLAC, Doğrusal PCM, AAC, HE-AAC, Apple Lossless, AIFF, Dönüşümsüz DSD (11.2MHz’e kadar)

    Ağırlık : 455 gram


    a) Tasarım, Ergonomi, Malzeme Kalitesi, Kullanıcı Arayüzü

    Sony WM1Z, oldukça fonksiyonel ve yalın denebilecek bir tasarıma sahip. Video dosyalarını desteklemeyen ve sadece müzik çalan bir alet için bu yaklaşım oldukça ideal. Pek çok fonksiyonuna kısmen hızlı bir şekilde erişilebiliyor.

    Walkman’in alt tarafında sağ ve solda bulunan iki boşluk, aletin yanında gelen deri kılıfı takmaya yaramakta.

    WM1Z ergonomi açısından başarılı sayılabilecek bir cihaz – tek istisnayla :

    Ağırlık.

    Bakır gövde ve kalın altın kaplamasıyla birlikte 455 gram olan WM1Z sadece cüzdan için değil, aynı zamanda el için de oldukça ağır.

    Elime ilk aldığımda bu ağırlığı fena halde garipsediğim hatırlıyorum, fakat kısa sürede buna alışılıyor. Yine de hafifçe bol pantolon / eşofmanları her hareketinizde birer santim aşağı kaydırarak sizi istemsizce düşük bel modasına dahil edebilecek bir kütleye sahip diyebilirim WM1Z için.

    Walkman’in malzeme kalitesi tahmin edileceği üzere birinci sınıf.

    Felaket filmlerinin sonunda hayatta kalmayı başarabilen karakterler gibi, WM1Z’in de (camı iyi korunduğu takdirde) sahibini dayanıklılık konusunda uzun yıllar mutlu edeceği düşüncesindeyim.


    Tuş tepki süresi iyi bir akıllı telefon ayarında olmasa da yavaş sayılmaz. Arayüzün tepki vermesinde hafif bir gecikme var ve işin ilginci bu hafif gecikme yan paneldeki tuşlarda da mevcut. Yalnız en son yazılım güncellemesiyle tepki süresinin biraz daha kısaltıldığı ifade ediliyor.

    Geçmişte kullanılabilirlik olarak çok sorunlu müzikçalarlar kullanmış biri olarak (örneğin Trekstor Vibez), Sony’nin kullanıcı arayüzünü başarılı ve fonksiyonel buldum.

    Daha önceden elinden bir Walkman geçmiş herhangi bir kullanıcının WM1Z’yi yarım dakika içerisinde sezgisel olarak kolaylıkla çözebileceği kanısındayım.

    Sony WM1Z - 2.jpg

    Kutu içeriği 3000 dolarlık bir müzikçalar için zayıf. WM1Z’nin kutusu içerisinden USB kablo, kılavuzlar, belgeler ve çok da pratik bir tasarıma sahip olmayan deri kılıfı çıkıyor.


    b) Ses

    b.1) Ses Karakteri

    WM1Z’nin ses karakterine ilişkin tutarlı bir kanıya varabilmek için onu (kulak içi ve kafa üstü olmak üzere) pek çok kulaklıkla denedim. (Bunların arasında Hifiman HE-560, Edition S, RE600, Sennheiser HD6XX serisi ve HD700, HD800, IE800, Sony Z1R, 1000X gibi aletler var.)

    Öte yandan, kulaklıkların olası “yanıltma” durumuna karşı oldukça güvendiğim, kısmen renksiz bir ses üreten Yamaha HS7 referans monitörümü kullandım. HS7’nin, bağlandığı kaynağın ses karakterini deşifre etmek açısından şu ana kadar kullandığım ekipmanlar arasında en dürüst sesi üreten cihaz olduğunu söyleyebilirim.

    (Sony tarafından tavsiye edilen yaklaşık 200 saatlik burn-in süreçlerini tamamladım. Hem dengeli hem de 3.5 mm’lik standart çıkışla 250’şer saatin üzerinde dinleme yaptım. Dolayısıyla incelemeyi kaleme aldığım sırada WM1Z’nin ideal ses performansına erişmiş olduğunu varsayıyorum.

    Diğer yandan, incelemede kullandığım WM1Z’nin Avrupa Birliği ses regülasyonu tarafımdan devre dışı bırakılmıştır. Bununla ilgili inceleme sonundaki “Ses Limiti” konusuna bakmanızı öneririm.)

    Kullandığım kulaklıklar ve Yamaha HS7 ile WM1Z, diğer Walkman’ler gibi oldukça sıcak, teknik tabiriyle “kolore” (coloured) diye tabir edilen bir ses üretmekte.

    Bu durum Sony’nin bilinçli bir seçimi gördüğüm kadarıyla. Hifiman veya Ibasso gibi markaların bazı ürünlerinde rastlayabileceğimiz kısmen daha nötr, analitik vurgulu, hatta steril diye tabir edilebilecek bir sesten ziyade, dinleyicinin keyfine odaklanan, zengin müzik detayına sahip olmasına rağmen sizi her yönden “müzikal data”ya boğmayan kendine has bir sunum karakteri Sony Walkman’lerin.

    WM1Z de bu açıdan diğer Walkman’lere biraz benzemekte. Ayrıldığı nokta ise kendine has bir renge, hatta kısmen analog-vari denebilecek bir ses karakterine sahip olması. Dijital bir kaynağın bir plağın sesini sunması ne kadar mümkündür tartışılır ; fakat şu ana kadar kullanmış olduğum 20’nin üzerinde müzikçalar arasında plağın ses rengine en yakın tuning’e sahip müzikçaların WM1Z olduğunu söyleyebilirim.

    WM1Z’nin küçük kardeşi WM1A’dan aynı zamanda en belirgin farkını oluşturan bu ses karakteri farklılığını altın kaplamalı bakır gövdeye yormak çok hatalı olmayacaktır.

    Bunun dışında WM1Z, frekans başarımı açısından dengeli bir ses karakterine sahip diyebilirim. Bas / mid / tiz frekanslar arasında herhangi bir şekilde öne çıkan bulunmamakta. Özellikle midlerin, aletin sunduğu oldukça heybetli basların ve belirgin tizlerin arasında herhangi bir ezilme durumu bulunmamakta.

    b.2) Bas

    Sony’den ve Sony’nin amiral gemisi müzikçalarından bekleneceği üzere 1Z’nin güçlü ve derin basları var. ZX serisi Walkman’ler de (özellikle ZX100) bu konuda oldukça iyilerdi ; fakat WM1Z’nin basları, tahminen yeni S-Master amfinin de sağladığı ekstra güç sayesinde, neredeyse elektriğini şebekeden alan bir masa üstü sistemin gövdeliliğine ulaşıyor.

    Son derece özgüvenli.

    Kullandığım farklı kulaklıklarda, seste en ufak bir cılızlaşma (thinness) duymadım. Öte yandan, Sony’nin yeni amiral gemisi kapalı kulaklığı Z1R ile dengeli bağlantıyla elektronik müzik dinlerken, hiçbir bas arttırma / ekolayzır ayarı olmadan denge duyunuzu sarsabilecek bir kros davul / kick vurgusu alabiliyorsunuz.

    Bu setup üzerinden elektronik müzik dinlettiğim insanların yüzlerindeki şaşkınlık ve gülümseme görülmeye değerdi.

    Dolayısıyla karakter açısından, WM1Z’nin renkli basları tam manasıyla “fun bass” diye tabir edilebilecek cinsten.

    Lakin bu durum belirgin herhangi bir dezavantajla gelmiyor. Baslar kontrollü, çözünürlüğü yüksek ve herhangi bir frekansta yoğunlaşma / taşma yok. Sadece, belki de sesin bu belirgin gövdeliliğinin bedeli olarak “hızlı” diye tabir edilen baslara sahip değil WM1Z.

    Akustik kayıtlarda ise enstrüman gerçekçiliği harikulade. Dinlediğim kayıtlardaki kontrbas ve Chapman Stick seslerini gerçeğe oldukça yakın bir biçimde tasvir edebiliyor WM1Z.

    Sony WM1Z - 3.jpg

    b.3) Mid

    WM1Z’de mid sesler belirgin, temiz, oldukça sıcak ve iddialı bir çözünürlüğe sahip. Bunun yanında başarılı crosstalk performansı sayesinde, yüksek seste enstrüman seslerinin birbirine karışması (congestion) durumu başarılı bir şekilde kontrol altına alınmış (özellikle A15 / 25 bu konuda biraz sıkıntılıydı).

    WM1Z bu ayrım konusunda ZX2’den de daha başarılı, belirteyim. Hatta ZX serisinden en belirgin yükselmenin orta frekanslarda olduğu kanısındayım. Zira ZX2, her ne kadar oldukça başarılı bir müzikçalar olsa da hafifçe geriye yaslanmış / çekinik (recessed) ve kendini fazla belli etmeyen bir mid sunumuna sahipti.

    WM1Z, orta frekanslarda “maharetini” ZX2’ye göre daha özgüvenli bir biçimde ifade ediyor, mid sesler sahnede daha öne konumlandırılmış durumda. Ses berraklığı belirgin, herhangi bir perdeleme hissetmiyorsunuz. Fakat belki de oldukça sıcak ses karakteriyle alakalı olarak sanki seste çok hafif de olsa bir miktar gren / kumlanma varmış gibi bir hissiyata kapıldım.

    Bunun haricinde WM1Z’nin midlerini çok başarılı bulduğumu söyleyebilirim. Enstrüman gerçekçiliği etkileyici. Sesteki genel gövdelilik, midlerde de kendini belli ediyor. Özellikle piyano seslerinin ağırlığı ve notaların yavaşça sönümlenmesini (decay) dinlemek son derece keyif verici.

    b.3) Tiz

    Çözünürlüğü ve dinamizmi yüksek, zengin, gerçekçi ve kontrollü. Tiz uzanımı oldukça iyi. (Zaten bu sınıfta bir müzikçaların bir bir bas veya tiz yuvarlaması olmaması gerektiği düşüncesindeyim.)

    Sunum olarak fazla pürüzsüz (Fiio X3 1. Nesil) veya fazla keskin (Ibasso DX90) değil, bu ikisinin ortasında gibi. Tahmin edeceğiniz üzere son derece rafine tizlere sahip. Herhangi bir sertlik (harshness) veya “s”lerde herhangi bir parlamaya rastlamadım.

    Havadarlık ve kanallar arasındaki boşluk olarak iyi seviyede, fakat örneğin Astell & Kern AK380 ile Ibasso DX200 bu konuda WM1Z’den hafifçe daha havadar sunuma sahipler.

    WM1Z tizleri belirgin bir müzikçalar. Tiz-sever bir dinleyici olarak en ufak bir ekolayzır ayarına ihtiyaç duymadım.

    Yalnız detay seviyesinin yüksekliği ve kaydı daha başarılı çözmesi ile de alakalı olarak kötü kayıtları yüzünüze ZX serisine göre daha dürüst ve acımasız bir biçimde vuruyor, belirteyim.

    Kullandığım üç ZX serisi Walkman’de de kısmen kaliteli plak kayıtlarından (vinyl-rip) iyi sonuçlar alabiliyorken, WM1Z’de bu durum oldukça seyrek bir hal aldı diyebilirim.

    Zira WM1Z, plaktan kırpma kayıtlarda az ya da çok oranda rastlanan bozulma (distortion), cızırdama ve dip gürültüsünü doğrudan yüzünüze vuruyor.

    Dolayısıyla WM1Z ile mastering’i kusurlu olan kayıtları veya özellikle mp3 gibi vasat algoritmalı formatlarda kırpılmış kayıtları dinlerken yüzünüz ekşiyebilir : )

    b.4) Ses Detayı

    WM1Z bu konuda çok başarılı. Analitik diyemeyeceğimiz sıcak ve oldukça renkli bir ses sunumuna sahip olmasına rağmen daha önce de ifade ettiğim üzere kaydı oldukça iyi –hatta bazen acımasızca- çözebiliyor. Fakat bazen ses karakteri ile de alakalı olarak bazı detayları dinlemek için biraz yoğunlaşmanız gerekebiliyor ; zira bu detayları Hifiman veya Questyle’ın üst seviye müzikçalarları gibi yüzünüze vurmamakta.

    b.5) Sahne & Enstrüman Konumlandırması / Ayrımı

    Sahne, özellikle son birkaç yıldır piyasaya sürülen Sony Walkman’lerin en güçlü oldukları alanlardan birisi ve bu durum WM1Z için de geçerli.

    Her ne kadar sahne genişliği açısından sınıfının lideri olmasa da (Astell & Kern AK380 sağdan sola biraz daha fazla uzayan bir sahneye sahip), WM1Z hem oldukça geniş hem de derin (ve kısmen oval şekilli) sahnesiyle dinleyende 3 boyutluluk hissiyatı uyandırıyor.

    Bu 3 boyutluluk hissiyatı veren sahne, WM1Z’nin organik ses rengi ve yüksek enstrüman detayı çözme becerisiyle birleşince özellikle konser kayıtlarında çok gerçekçi bir ses sunumu alıyorsunuz.

    Şunu belirteyim, teknik özellikler (özellikle Sinyal / Gürültü oranı ve kanallar arası ses sızması - crosstalk) olarak WM1Z’nin, A sınıfı amfi kullanan rakipleri hala daha yüksek ölçümsel değerlere ulaşabiliyor olmalarına rağmen şu ana kadar kullanma fırsatı bulduğum müzikçalarlar arasında konser atmosferini WM1Z kadar iyi canlandıran başka bir alete denk gelmeğimi gönül rahatlığıyla söyleyebilirim.

    Konser kayıtları, WM1Z’nin belki de en iddialı olduğu kulvar olabilir diye düşünmekteyim.

    Enstrüman konumlandırması ise yine başarılı. Enstrümanların sahnede yerleri oldukça belirgin ve başarılı enstrüman ayrımı sayesinde diğerleriyle içi içe geçme durumunu gözlemlemedim. Özellikle derin sahnesinde enstrümanların, birbirinin alanına fazla girmeden arka arkaya dizilişini izlemek keyif verici.

    WM1Z enstrüman ayrımı konusun ZX serisi Walkman’lerden başarılı, fakat daha önce de ifade ettiğim üzere sınıfının lideri değil. Yine de belirteyim, Astell & Kern AK380 veya Ibasso DX200 gibi bu konuda dudak uçuklatıcı ölçüde başarılı müzikçalarlarla aradaki crosstalk farkını anlamak için çok hassas kulaklıklara ve bunu gösterebilecek parçalara ihtiyacınız var.

    Kanallar arası ses sızması hem 3.5 mm tek-taraflı bağlantıda hem de dengeli bağlantıda ihmal edilebilecek ölçüde az.

    Dengeli bağlantıda bu performans artısı hafifçe daha belirgin. Bunun da etkisiyle, dengeli bağlantıda sahne hacmi ve ferahlığı biraz daha artmış hissiyatına kapılıyorsunuz.

    b.6) Gürültü Performansı

    WM1Z kullandığım kulaklıklarda oldukça koyu bir arkaplana sahipmiş izlenimi verdi. Walkman’in, kayıtlardakinin üzerine herhangi ekstradan bir dip gürültüsü eklediğini hissetmedim. Öte yandan, Head-Fi’da okuduğum birkaç yoruma göre WM1Z oldukça hassas ve kayıtta ne varsa belli eden IEM’lerle de (örneğin Empire Ears – Zeus R) bir “hissing” problemi yaratmadığı ifade ediliyor.

    WM1Z, bu anlamda 4 – 5 sene öncesinde hem dip gürültüsü hem de çıkış empedansı olarak kötü şöhrete sahip Walkman’ler üreten firmanın, işi ciddiye aldığı zaman ne kadar ilerleyebileceğinin göstergesi gibi.

    c) Ses Geliştirmeleri & Efektler

    · Sony WM serisi Walkman’in ses geliştirme özelliklerine ZX serisinden farklı bazı eklemeler yapılmış. Örneğin Sony yazılım takımı tarafından yeniden kodlanan DSEE HX’e farklı frekansları ön plana çıkaran modlar eklenmiş. Bunlar standart, kadın vokal, erkek vokal, perküsyon ve telli çalgılar olmak üzere 5 adet.

    · ZX serisindeki “Hi-Res” ekolayzır da makyajdan geçen geliştirmeler arasında. ZX serisindeki 5 bantlı olanın yerine, WM serisindeki ekolayzır 31 Hz ile 16.000 Hz arasında toplam 10 banda sahip. Bu 10 bant üzerinden farklı frekanslardaki ses seviyesi, her biri ses şiddetinde 0.5 desibellik etki yaratan 20 basamakla +10 -10 arasında ayarlanabiliyor.

    · Bunun dışında aynı zamanda “Ton Kontrolü” sekmesinden sadece bas-mid-tiz ayarı içeren daha basit, ikincil bir ekolayzır da eklenmiş durumda.

    · Daha önceden Sony’nin üst düzey amfi / deck sistemlerinde kullandığı “DC Faz Doğrultucu” özelliği de WM serisine eklenmiş. Bunun 6 farklı seçeneği bulunmakta.

    Bu özellik pratikte, göreceli olarak biraz daha kuvvetli bas tepkimesi getirmekte.

    · WM serisinin ilginç yönlerinden biri Clear Audio+ ve Clear Stereo gibi özellikleri barındırmaması.

    ZX2’de de bulunmayan Clear Stereo rafa kaldırılmış gibi.

    Fakat bazı kullanıcılar tarafından oldukça beğenilen, bazılarınca ise hiç hazzedilmeyen Clear Audio+’nın yeni A35’e konulup da WM serisinde bulunmaması dikkat çekici bir ayrıntı.

    Sony mühendisleri, ses sinyalini belirgin biçimde farklılaştıran bu özelliği, WM serisi gibi “butik” Walkman’lerine uygun görmemiş olsalar gerek.

    · Yeni modların arasında bir de oldukça işlevsel “Direkt Kaynak” modu bulunuyor. Bu mod, tüm ses geliştirmelerini kapatarak size cihazın donanımsal olarak ürettiği sesi en işlenmemiş haliyle sunuyor.

    Ben dinlemelerimi tahmin edeceğiniz üzere çoğunlukla bu modda yaptım.

    d) Çıkış Gücü

    Yeni nesil S-Master HX’in getirdiği yenilikler arasında belirgin bir çıkış gücü artışı olduğunu ifade etmiştim. Sayısal veriler üzerinden gidersek WM1Z (ve WM1A), öncülleri olan ZX2’den 3.5 mm’lik standart bağlantıda 4 kat ; 4.4 mm’lik dengeli bağlantıda ise yaklaşık 15 kat (!!) yüksek bir çıkış gücü sunuyor.

    Pratikte ise bu fark belirgin ölçüde daha az. Yani WM1Z, tek-taraflı (single-ended) bağlantıda her ne kadar ZX2’den fark edilir ölçüde kuvvetli olsa da yine de denemelerimde örneğin bu konuda iyi bir turnusol olan Sennheiser HD600’ü (300 ohm) belirli bir ses yüksekliğinin üzerine çıkaramadığını gördüm.

    Fakat hem tek-taraflı hem dengeli bağlantıyla kullandığım Z1R’de gözlemlediğim değişim doğrultusunda, WM1Z’nin dengeli bağlantıyla, HD600’ü ve hatta ondan biraz daha fazla akıma ihtiyaç duyan kulaklıkları dahi belirli bir otoriteyle sürebileceğini düşünüyorum.

    (Not : WM serisi Walkman’lerin 3.5 mm’lik jakında tıpkı ZX2’de olduğu gibi sağ ve sol çıkış için ayrı ground’lar kullanılmakta. “Sahte-dengeli” (Pseudo-balanced) da denen bu yöntem stereo ayrımını arttırarak sahneyi genişletmek ve ses temizliğini arttırmak gibi nacizane artılar sunuyor. Dolayısıyla 3.5 mm’lik dengeli çıkışa sahip kulaklığınız varsa, bunu WM1Z ve 1A’nın standart kulaklık çıkışına takıp ekstradan ses performansı elde etmeniz mümkün.)

    e) Pil Ömrü

    Sony’nin sektörel anlamda diğer markalar arasında en şahsına münhasır olduğu nokta kullandığı amfi teknolojisi – ve bununla alakalı olarak pil ömrü olsa gerek. PWM (Pulse-Width Modulation) üzerine kurulu enerji verimliliği son derece yüksek D sınıfı bir amfi teknolojisi olan S-Master sayesinde düşük pil kapasitesiyle uzun saatler müzik çalınabiliyor. Bunu verilerle anlatayım :

    Sony’nin iddiasına göre, WM1Z ile tek şarjla yaklaşık 30 saat boyunca 24 bit’lik Hi-Res müzik dinlemek mümkün (ben Direkt Kaynak modunda ortalama 25 saat gibi bir değere ulaştım). Ses yüksekliği A sınıfı amfilerin tersine pil ömrünü –fazla- etkilememekte.

    Yani 4.4 mm’lik dengeli çıkıştan, örneğin zor sürülen bir kulaklık olan Beyerdynamic T1’i (600 ohm) -gerekli kabloları temin etmek şartıyla- WM1Z ile tek şarjla 20 saatten fazla süreyle tatminkar bir ses çıkışıyla dinlemeniz mümkün olacaktır (Ve bu akımı 1820 mAh kapasiteli ufacık bir pil sağlıyor).

    S-Master amfisinin enerji verimliliğini kıyaslama açısından, Sony WM1Z’nin rakipleri Astell & Kern AK380’in 3400 mAh ve Lotoo Paw Gold’un 6000 mAh’lik pilleriyle 10 saatlik çalma süresinin üzerine çıkamadıklarını belirteyim.

    Aletin bu yüksek enerji verimliliği sayesinde WM1Z’de (dengeli bağlantı ve son seste birkaç saat çalmama rağmen) herhangi bir ısınmaya rastlamadım.

    f) Ses Limiti Konusu

    Yakın zamanda Avrupa Birliği ve Türkiye’deki Walkman-severleri oldukça sevindiren bir gelişme oldu. Fransız müzik forumlarından birkaç kullanıcı, basit bir kodla Sony Walkman’lerin servis menüsüne girerek bölge değişikliği vasıtasıyla Avrupa Birliği ses regülasyonunu devre dışı bırakmanın yolunu bularak bunu rockbox.org’da paylaştı.

    Bu sayede Walkman’lerin pek sevilmeyen ses limitinin kaldırılma yolu bulunmuş ve WM serisi Walkman’lere “Yüksek / Düşük Kazanç” ayarı gelmiş oldu.

    Ben ifade ettiğim üzere dinlemelerimi ses limitini devre dışı bıraktığım bir WM1Z’de gerçekleştirdim.

    Ses limitini kaldırmayı düşünüyorsanız, bunu daha önceden uygulamış birine danışmadan yapmamanızı tavsiye ediyorum. Basit, risksiz ve geri dönüşü olan bir prosedür (kabaca bölge değişikliği yapıyorsunuz), fakat yine de herhangi bir terslik durumunda cihazınız garanti dışı kalabilir.

    Bu işlemin sadece Sony’nin kendi işletim sistemine sahip Walkman’lerde uygulanabileceğini, Android kullanan ZX1 ve ZX2 gibi cihazlarda ise (henüz) mümkün olmadığını belirteyim.

    Sony WM1Z - 4.jpg

    Sonuç / WM1Z Kimler İçin?

    Öncelikle en küçük, en hafif müzikçaları arayanlar için değil. Gövde olarak fazla iri olmasa da ağırlığı belirgin ve bu ağırlığa alıştıktan sonra dahi dışarda taşınmasının kolay olduğunu söyleyemem.

    Gerçi müzikçalara DAC / Amfi bağlayanlar için WM1Z tek parça, daha basit ve kullanışlı bir çözüm olacaktır ; fakat WM1Z’yi almayı düşünenler bu durumu yine de tartmalı diye düşünmekteyim.

    Bunun dışında ses kalitesi, kullanılabilirlik, tasarım, çıkış gücü ve pil ömrü açısından neredeyse eksiksiz bir içerik sunuyor WM1Z.

    Özellikle pil ömrü, piyasadaki amiral gemisi müzikçalarlar arasında açık ara önde. WM1Z’nin rakibi olan aletler tek şarjla 25 saat değil, 10 saati dahi görmekte zorlanmaktalar (Sony de bu sayede S-Master’a yaptığı yatırımın karşılığını almakta).

    WM1Z’yi bir diğer tercih sebebi kendine has, organik enstrüman tasviri ve analog-vari ses karakteri olabilir. Zira bu Walkman’i kendisinden oldukça düşük fiyat etiketli WM1A’dan ayıran temel özellik bu.

    Plak sesini seven ve müzikçalarında buna olabildiğince yakın ses isteyenler için WM1Z iyi bir tercih olacaktır diye düşünüyorum.

    Buradan bu özel müzikçaları (ve en özel Walkman’i), denemem için bana temin eden Sony Eurasia’dan Sayın Şükrü Çetinkaya’ya teşekkürlerimi ileterek bu uzun incelememi bitireyim.

    (Çok yakın zamanda A15 / A35 / WM1A ve WM1Z’nin ses performanslarını kıyaslayacağım incelememi yayınlayacağım)

    Herkese sevgiler.
     
    #1
    Son düzenleme: 11 Mart 2017
    Pax, seiim, DefinitioN ve diğer 29 kişi bunu beğendi.
  2. zalman_1
    Çevrimdışı

    zalman_1 MP3

    Katılım:
    4 Kasım 2014
    Mesajlar:
    109
    Beğenileri:
    114
    Eline kulağına sağlık.Android işletim sistemi ile çok iyi olur du. Evet ağır ve kaba geldi bana ama ne kadar kalite o kadar ağırlık demektir.Ağır toplardan birisinin incelemesi yapılmıştır :).Sırada astell&kell 300 incelemesi bekliyorum varsa elinde olan yapsın lütfen :-D
     
    #2
  3. baran88
    Çevrimdışı

    baran88 Yönetici

    Katılım:
    29 Haziran 2011
    Mesajlar:
    1.674
    Beğenileri:
    1.784
    Elinize sağlık, oldukça detaylı ve güzel bir inceleme olmuş. Konuya ilk girdiğimde çok uzun olmuş şeklinde düşündüm fakat anlatım diliniz sayesinde rahatlıkla bitirdim incelemeyi:)
     
    #3
  4. sertac
    Çevrimdışı

    sertac FLAC

    Katılım:
    8 Mart 2011
    Mesajlar:
    269
    Beğenileri:
    208
    Hocam kulaklarınıza sağlık.
    Bir yeri atladım mi bilmiyorum ama zx2 ile kıyaslamayı acaba zx2 yi ses kısıtlaması olmadan mi kiyasladiniz yoksa kısıtlı olarak mı?
     
    #4
  5. pazac
    Çevrimdışı

    pazac MP3

    Katılım:
    6 Kasım 2010
    Mesajlar:
    40
    Beğenileri:
    15
    Elinize sağlık, yüksek düzeyli ve doyurucu bir inceleme olmuş. Doğru anladıysam 60mW çıkış gücü ses limiti kaldırılmış cihazın gücü. Limitli olanda ZX2 düzeyinde güç üretiyor herhalde.
     
    #5
  6. mavi
    Çevrimdışı

    mavi MP3

    Katılım:
    7 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    117
    Beğenileri:
    586
    Elimde şu anda ZX2 olmadığı için, bu alet ile olan kıyaslamaya dair ifadelerimi hafızamdan yazmak durumunda kaldım. Daha önceden kullandığım ZX2 de ses limiti olan, yani 2 x 15 mW'lık çıkış değerine ulaşamayan, CE sertifikalı bir T.C. modeliydi.

    İncelemede belirttiğim çıkış gücü değerleri ses regülasyonu olmayan değerler. Ses limiti, cihazların amfi gücünden bağımsız bir biçimde hepsinin çıkışlarını belirli (yaklaşık ZX2'deki gibi) bir değere sabitliyor.
     
    #6
    sertac bunu beğendi.
  7. mc_technosoft
    Çevrimdışı

    mc_technosoft MP3

    Katılım:
    23 Haziran 2010
    Mesajlar:
    38
    Beğenileri:
    16
    Hocam kulağınıza sağlık.. Böyle ağır bir toplu cihazın Streaming (Android) olması bence daha doğru bir tercih olabilirdi ; Lakin ses sınırlamasını kaldırmak zora yakın olması sonucunu doğururdu.. Ses sınırı kalktıktan sonra cihaz kendine geldi. .Ben o cihaz Sony'nin yaptığı gereksiz bir cihaz.. İnceleme mükemmel..
     
    #7
  8. darkainu
    Çevrimdışı

    darkainu FLAC

    Katılım:
    6 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    398
    Beğenileri:
    601
    "Kulaginiza saglik" ile "inceleme mukemmel" disinda hic bir sey anlamadim :D

    Iki nokta ne demek, yanyana ise ne oluyor arada bir bosluk olursa ne oluyor? Kafamda deli sorular...
     
    #8
  9. mavi
    Çevrimdışı

    mavi MP3

    Katılım:
    7 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    117
    Beğenileri:
    586
    Android, incelemede bahsettiğim üzere bazı sıkıntılar / kayıplarla geliyor beraberinde ; ayrıca Sony'nin Walkman'leri için asıl hedeflediği pazar Uzak Doğu pazarı olduğu için streaming tasarım açısından ön planda değil.

    Zira Tidal / Spotify gibi servisler Avrupa ve Amerika'da popüler daha ziyade, Çin'de değil.

    Yine de Sony bu sene, yeni S-Master'a sahip ve ZX2'nin yerine geçecek (dolayısıyla çıkış gücü daha fazla olan) bir Walkman'i piyasaya sürebilir belki. ZX2'ye bir makyaj gelse çok da iyi olur aslında.

    Sevgili @mc_technosoft Techno-Fi camiasında telefondan attığı mesajlarla meşhur olmuş bir kullanıcıdır, ben elimden geldiğince biçime değil içeriğe odaklanmaya çalışıyorum açıkçası : )
     
    #9
    mc_technosoft bunu beğendi.
  10. darkainu
    Çevrimdışı

    darkainu FLAC

    Katılım:
    6 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    398
    Beğenileri:
    601
    @mavi Ben bicimi de normalde onemsiyorum ama bu yazida ondan ote icerigi anlayamadim zaten, saka yapmiyordum o konuda :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    #10
    mc_technosoft bunu beğendi.
  11. mc_technosoft
    Çevrimdışı

    mc_technosoft MP3

    Katılım:
    23 Haziran 2010
    Mesajlar:
    38
    Beğenileri:
    16
    =) Aynen süper söylediniz biçim değil düşünce :D Burada bile meşhur oldum.. :D : Bu mesaj kültürü yıllardır bana oturdu gibi , en azından benim e-imza'm gibi oldu Saygı ve sevgilerimle..
     
    #11
    darkainu bunu beğendi.
  12. VirtuFortuna
    Çevrimdışı

    VirtuFortuna DSD

    Katılım:
    24 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.329
    Beğenileri:
    2.229
    [​IMG]

    Ceyhun'un incelemesi üzerine ben de cihazla ilgili bir şeyler söyleyeyim:

    Genel kullanımdan bahsedersek, bu aletin hem pahasından, hem ağırlığından hem de kullanım amacından ötürü dışarıda kullanılması mantıklı değil. Sunduğu ses başarımını algılamak için ev ortamında dinlemek en mantıklısı olacaktır. İyi izolasyona sahip bir kulaklığa sahipseniz seyahat sırasında da kendinizi müziğe bırakmak adına kullanılabilir. Onun dışında dışarıda gezerken filan kullanmak açıkçası saçma olacaktır.

    Cihaz gerçekten epey ağır. Bir süre sonra alışılıyor ve ağırlık hissiyatı da insanda fena bir izlenim bırakmıyor değil. Elinizde en üst kalitede malzemelerin kullanıldığı bir player tuttuğunuzu sonuna kadar hissettiriyor size. Ergonomi olarak bence güzel bir tasarıma sahip. WM1A kullanırken de bunu düşünmüştüm. Elde kavrama açısından oldukça güzel ve kaliteli bir tasarımı var. Ama ağırlıktan dolayı pek taşınabilir değil.

    Sony Walkman'lere koyulan yazılımı hep başarılı bulmuşumdur ve bu da bir istisna değil. Gereken her şey elinizin altında, kullanması çok kolay ve pratik. Ayrıca PC'de MediaGo yazılımı üzerinden Album Art ve şarkı bilgilerini ayarlamak mümkün.

    Sese gelirsek Ceyhun'un bahsettiği çoğu noktaya katılıyorum. Katılmadığım kısım bass konusu. Ben bu cihazda altların sunumuna "fun bass" tabirini kullanmazdım. Fun bass diyeceğimiz bir cihaz, kayıtta o ölçütte olmayan bir bassı o ölçütte vermeye çalışan bir cihaz olmalı. Ama 1Z öyle bir cihaz değil. Açarken fazla bass beklemediğim kayıtlarda hiçbir şekilde bir fazlalık vermiyor. Bence cihaz alt frekansları müthiş bir kaliteyle sunuyor ve bunu yaparken de özellikle enstrumanların dip tonlamaları harika bir keyif yaşatıyor. Elbette alt frekansları oldukça belirgin ve etli bir sese sahip ama ben bu sunuma "fun" tabirini kullanmazdım.

    Öte yandan bence mid frekanslardan biraz daha bahsedilebilirdi zira midler muazzam bir müzikallik ve teknik başarım içeriyor. Enstrumantal müzikler dinlemek inanılmaz keyifli. Çözünürlük çok yüksek ve mikro detay seviyesi de mükemmel diyebilirim. WM1Z gerçekten sihirli midlere sahip bir player ve burada atlanmaması gereken olay, cihaz o kadar keyifli ve lezzetli çalıyor ki kendinizi o yoğunluğun içerisine bırakırken cihazdaki teknik başarımı görmezden gelebiliyorsunuz. Ancak durum öyle değil. Çünkü örneğin WM1A daha flat bir karaktere sahip olduğu için size daha detaylı hissettirebilecekken, gerçekte teknik anlamda 1Z daha başarılı ve üstün çalıyor. FitEar TG 334 dinlemiş arkadaşlar varsa işte o inanılmaz mid zevkini düşünün. Çok benzeri DAP olarak bu cihazda var.

    Tizleri şaşırtıcı 1Z'nin. Çünkü 1A'dan geçtiğimde daha sıcak bir sesle doğru orantılı olarak en azından bir nebze çekinik tizler beklerken, esasında tizler 1A'dan daha belirgin ve yine teknik anlamda daha iyi. Dolayısıyla bu aleti klasik bir yaklaşımla değerlendirmemiz son derece yanlış olur. "Ben açık ve parlak, tizlerin belirgin olduğu bir sesi seviyorum, o yüzden bu alet bu fiyata böyle sıcak bir sunum yapıyorsa geçin" tarzında yaklaşılırsa eğer bu hata olur. O açıdan Ceyhun'a katılıyorum, tiz severler de aletin başarısını her şekilde duyabilirler.

    Sahne ve diğer konulara katılıyorum. Sahne acayip geniş değil ama hissiyat bakımından özellikle konser kayıtları ile muhteşem bir ambiyans yaratıyor. Holografik diyebileceğimiz iyi bir sahnesi var.

    WM1Z bağımlılık yapıcı bir alet olmuş. Benden geri alındığı zaman epey üzüleceğim. Şu dönemde cihazla geçirdiğim sürenin tadını çıkarmaya çalışıyorum. Açıkçası Z1R'yi de dengeli çıkıştan bağlayıp dinlemeyi çok isterdim. Sony Türkiye'den deneme amaçlı alabilirsem çok iyi olacak ama o zamana kadar WM1Z bende kalır mı bilmiyorum. Umarım denk gelir.

    Kesinlikle özel bir DAP.
     
    #12
    Son düzenleme: 17 Temmuz 2017
    mavi, DefinitioN, doğan özen ve diğer 9 kişi bunu beğendi.
  13. VirtuFortuna
    Çevrimdışı

    VirtuFortuna DSD

    Katılım:
    24 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.329
    Beğenileri:
    2.229
    Dün akşam Lotoo Paw Gold ile kısa bir kıyaslama yaptım.

    Açıkçası bu seviyelerde biri birine üstün gibi bir yorum yapmak doğru değil. Sunumda ve mühendislerin gitmek istediği ses yönünde farklılıklar var. Bu cihazlar üretilirken amaç aynı gibi dursa da, başarılmak istenen ses performansının rengi aynı değil. O yüzden "hangisi daha iyi" tarzında klasik bir yaklaşımla değil, daha ziyade hangisi nasıl bir sunum yapıyor ona yoğunlaştım.

    2 kelime ile özetlemek gerekirse analitik -vs- organik demek doğru olacaktır. (Paw Gold analitiktir anlamında değil ama WM1Z'ye göre daha analitik olduğu için)

    Paw Gold'un artıları çözünürlük, tizlerin daha tane tane olması ve her bakımdan referans alınacak bir sese sahip olması.

    WM1Z'nin artıları sahne, midler, dinamizm, bass ve high gain'de Lotoo'da olan dipsesin olmaması.

    Paw Gold daha yüzünüze bir sunum yapıyor. Her şey daha yakın ve bir tık daha çözünürlüklü geliyor. Altlar bir nebze midbass odaklıyken midler de oldukça çözünürlüklü. Ancak mid sunumu WM1Z'deki "sihirli" midlerin 1 tık gerisinde kalıyor. Üstler daha belirgin ve yine tüm spektrumda olduğu gibi yüzünüze doğru geliyor ancak bazı kulaklıklarla yorma ve sivrileşme durumu söz konusu olabiliyor. Yine de sadece tiz başarımına odaklanırsak Paw Gold harika tizlere sahip ve uzama, ayrık çalma ve karışmama hususlarında mükemmel bir kalite sunuyor.

    WM1Z daha rahat ve organik bir sunuma sahip. Tıpkı Paw Gold gibi o da çok rafine ve teknik olarak da üst düzey çalıyor. Daha geniş ve daha gerçekçi bir sahneye sahip. Yani Paw Gold sahip olduğu müthiş çözünürlükle beraber çok da yakın çaldığı için stüdyo içerisindeymiş havası oluşturuyor. Sanki kaydettiğiniz şarkının tüm detaylarını analitik şekilde duymak istermişsiniz gibi. (Tekrar edeyim, Paw Gold tamamen analitik çalan bir cihazdır izlenimi oluşmasın, sadece kıyas olarak söylüyorum) WM1Z ise kaydı size lezzetli ve aynı zamanda gerçekçi ve daha geniş bir ambiyans ile veriyor. Aynı zamanda enstrumanları daha lezzetli verirken söz konusu enstrumanların dip tonlarını da belirgin şekilde hissettiriyor. Bu nedenle de dolu dolu veya etli diyebileceğimiz bir sunuma sahip olmuş oluyor.

    Paw Gold'un altları biraz daha midbass odaklı demiştim. WM1Z ise sub tarafta da daha güçlü ve bu yüzden WM1Z'nin altları bana daha "tam" geldi. Daha dolu ve tok bir bass sunumu veren WM1Z'nin yanında, yine nispeten gövdeli bir DAP olmasına karşın daha düz bir bass veren Paw Gold var. Düz derken, WM1Z'ye göre 1 tık daha düz demek istiyorum. Yoksa Paw Gold'un altları çok çok iyidir ama WM1Z o kadar komple bir bass sunumu yapıyor ki mecburen kıyaslamada Paw Gold'u bu şekilde yorumluyorum.

    Üstteki mesajımda dediğim şey halen geçerli. WM1Z tizleri Paw Gold kadar yüzünüze doğru vermese de, sıcak veya altları dolgun sunumu sizi yanıltmamalı. Tizler halen belirgin diyebileceğim bir yapıda. Zaten WM1Z'yi çok özel yapan şey bu. Analog tarzda ve organik sunumuna rağmen simsiyah bir arka plan, çok iyi ayrım becerisi ve çözünürlükle beraber tizler geri plana atılmış değil.

    WM1Z tıpkı Paw Gold gibi pek affedici bir DAP değil. İyi kayıt ve dosya kalitesi şart. Yani sahip olduğu ses karakteri yanıltmasın, çözünürlük ve detay yakalama seviyesi çok yüksek olduğundan kötü kayıtlar göze batacaktır. Öte yandan Paw Gold daha yakından sunum yaptığı ve gözümde hala nihai çözünürlük canavarı olduğu için bir nebze daha rahatsız ettirebilir.

    Aynı şeyi kulaklık eşleştirme açısından baktığımızda da söyleyebiliriz. WM1Z müthiş kontrollü bir DAP iken Paw Gold sahip olduğu sunumun bedelini ödemiş oluyor. Parlak bir kulaklıkla Paw Gold'un yapısı pek uyumlu değil bana kalırsa. Ancak WM1Z daha uyumlu bir DAP olacaktır. Yine de onun da bu konuda dikkat edilmesi gereken bir noktası var. O da; çok basslı veya çok sıcak bir kulaklıkla iyi bir sinerjisinin olmayacağı gerçeği.

    Dinlemeleri WM1Z'nin normal çıkışından yaptığımı belirteyim. Balanced çıkış aslında WM1Z'nin güçlü noktası ve tam performansı kıyaslamak için oradan da dinleyip kıyaslamak lazım. 4.4mm balanced kablom var ancak birebir aynı materyalden üretilmiş bir normal jaklı kablo olmadığı için sağlıksız bir kıyaslama olur. Ancak 4.4mm adaptör alırsam o zaman o şekilde bir kıyas yapabilirim.

    Ses harici noktalarda Paw Gold boyut ve ağırlık açısından avantajlıyken, WM1Z kullanım kolaylığı, çok daha uzun pil ömrü, daha düşük noise floor, dengeli çıkış ve elbette 256GB dahili hafızasıyla avantaja sahip. Tabi tüm bunlarla beraber fiyat farkı da epey yüksek.

    Ben elbette tahmin edeceğiniz gibi WM1Z'yi tercih ederim.

    @artears umarım yardımcı olmuştur :)
     
    #13
    Son düzenleme: 20 Temmuz 2017
    moonstar, pazac, DefinitioN ve diğer 11 kişi bunu beğendi.
  14. cgtyguner
    Çevrimdışı

    cgtyguner WAV

    Katılım:
    23 Kasım 2015
    Mesajlar:
    649
    Beğenileri:
    2.167
    Hocam önemli noktaları doğru tespitlerle ele almışsınız. Kısa süreli de olsa iki cihazı da deneyimlemiş birisi olarak katılıyorum. Tek katılmadığım husus paw gold'a her açıdan referans bir sesi var demeniz. Ben olsam referans demezdim. Referans iddialı bir laf paw gold için. Paw gold referanstan bir tık daha canlı bir tık daha enerjisi yüksek çalıyor. Fun katakter ile referans arası bir cihaz bence. Sahne hissiyatının çok iyi olmayışı da bu hususta etkili olabilir diye düşünüyorum çünkü WM1Z gibi hiç efor sarf etmeden rahat rahat çalıyormuş hissiyatını vermiyor. O hissiyat çok değişik bir şey sayılı ekipmanda karşılaşılabilen bir durum. Buradan tabii Paw Gold kötüdür gibi bir yorum çıkmasın baya baya iyi bir cihaz tek belirgin eksiği sahnesi. WM1Z içinse tek eksiği şu gibi bir cümle kuramıyorum :D
     
    #14
  15. VirtuFortuna
    Çevrimdışı

    VirtuFortuna DSD

    Katılım:
    24 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.329
    Beğenileri:
    2.229
    Burada her zamanki gibi kelimelerin karmaşası var.

    Referans denince bassı fazla olmayan düz çalan cihazlar akla gelse de işin gerçeği öyle değil. Muhtemelen siz de Paw Gold'da altların güçlü olmasından dolayı böyle bir yorum getiriyorsunuz ancak referans çalan DAP düz çalan DAP'tır veya rahat çalan DAP'tır algısı bana göre yanlış. Paw Gold sahip olduğu teknik özelliklerin üstünlüğü, ve bu üstünlüklerin dünyada şu an piyasada bulunan cihazların çok azında olması (AK380, SP1000, HM901S ve WM1Z) ile bence referans bir player.

    "Fun" tarafa kaçtığına katılmıyorum, enerjik çalması veya dinamizminin yüksek olması "fun" karakter anlamına gelmemeli.
     
    #15
  16. cgtyguner
    Çevrimdışı

    cgtyguner WAV

    Katılım:
    23 Kasım 2015
    Mesajlar:
    649
    Beğenileri:
    2.167
    Yok ben direk baslar güçlü diye dememiştim aslında. Referans demek birebir neyse onu çalan demek. O yüzden iddialı buldum. Yani tamamen doğru çalan hiç kolorasyonu olmayan dinlenildiğinde evet bu direk aynısı adamlar stüdyoda kaydederken dinlemiştim. şekilde bir şey :D Ama bence şu an piyasadaki hiçbir dap tamamen referans çalmıyor. Hepsinde biraz kolorasyon var. Paw gold'da mesela sahne algısı tam doğru değil o yüzden bile referanslığı gidiyor. Teknik özelliklerin üstünlüğü ile de referans olup olmamasına bakmamak gerek bence :) 901s de mesela bazı amfi kartlarıyla çok soğuk kolorasyonlu çalıyor o da referans değil. İçlerinde yine hafif sıcak gibi gelse de en referansa yakın olanı WM1Z 'dir sanıyorum ki. Umarım demek istediğimi ifade edebilmişimdir :)
     
    #16
  17. VirtuFortuna
    Çevrimdışı

    VirtuFortuna DSD

    Katılım:
    24 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.329
    Beğenileri:
    2.229
    Stüdyoda kayıt yapılırken orada olmadığımıza göre söyledikleriniz pek geçerli değil bence. Veya "sahnesi geniş olan DAP referanstır" yorumu da yanlış olur zira kayıt sırasında ortamda nasıl bir sahne olduğunu bilmemiz mümkün değil. Belki de sahne gerçekte tam da Paw Gold'un verdiği genişlik ve uzunluktadır?

    Bunları bilmemiz imkansız. Dolayısıyla bunlar üzerinden hangi ekipmanın referans olup olmadığını bulamayız. Dolayısıyla ne yapıyoruz, hangi DAP'lar en iyi ve üstün sesi veriyorsa onlara referans diyoruz. Referans adı üzerinde örnek alınan veya doğru veya en üst düzey olduğu bilinen şey anlamına geldiğine göre, fuarlarda veya CanJam etkinliklerinde çoğu firmanın standlarında kullandıkları DAP'lara baktığımızda hangi DAP'ların referans olarak alındığını görebiliriz. Bunların arasında en popüler olanlardan birisi de Paw Gold'dur.

    Stüdyoda kayıt yapıyorsunuzdur kaydı DAP'a atarsınız o zaman hangi DAP referansa yakındır bilebilirsiniz. Onun haricindeki tüm durumlar için üst paragrafta yazdığım şey geçerlidir.

    Kelimenin anlamı anlaşılamadığı için sıkıntı oluyor. Referans kelimesi bir ses rengini veya karakterini temsil etmiyor. Referans dediğimiz ekipman referans alınan, yani ses başarımı bakımından en iyisi veya en iyilerden biri olduğu düşünülen ekipmandır. Bu aslında ses hobisinde bazı kelimelerde yaşanan bir sıkıntı.
     
    #17
    pazac, darkainu ve refuserQ bunu beğendi.
  18. karanehir35
    Çevrimdışı

    karanehir35 DSD

    Katılım:
    15 Haziran 2013
    Mesajlar:
    2.109
    Beğenileri:
    6.459
    Cagatay'a katiliyorum; Lpg enerjik midlere ve atak tizlere sahip.
    Lpg'nin sunumu surekli ileriye dogru, atak, enerjik ve saldirgan bir sekilde yol aliyor. Ileriye dogru calma cabasi, bi yerde hifi sesin de yakalanamadigi anlamina gelir.
    Cok iyi calan ya da ust seviye bir dap olabilir Lpg fakat ciddi anlamda sahne algisi cok goze batiyor . Boyle olmamaliydi diye dusunuyorum.
    Yil 2017 fakat hala goruyorum ki; Lpg'nin bu forum ozelinde bir dokunulmazligi var gibi. Ozetle artilar her yerde var, bizim isimiz eksi bulmak.
     
    #18
  19. VirtuFortuna
    Çevrimdışı

    VirtuFortuna DSD

    Katılım:
    24 Şubat 2014
    Mesajlar:
    1.329
    Beğenileri:
    2.229
    Sahnesinin eksik olduğu doğru ancak referans başka bir konu sahne başarımı başka bir konu.

    Veya şöyle diyebilirsiniz: "Sahne olarak Paw Gold referans değil ama çözünürlük ve ayrım olarak referanstır."
     
    #19
    karanehir35 bunu beğendi.
  20. karanehir35
    Çevrimdışı

    karanehir35 DSD

    Katılım:
    15 Haziran 2013
    Mesajlar:
    2.109
    Beğenileri:
    6.459
    Analitik ses neyse de-ki analitik ses de tizlerin az önde ve parlak oldugu, midlerinse biraz kuru oldugu bir sesdir- fakat referans biraz isi karistiriyor burda. Bence her firmanin referans algisi farkli; ortada bir tane degil bircok referans var. Sicaga yakin calan bir dap da enstrumanlarda dogal ise eger; pekala referansa ulasabilir.

    Cozunurluk ve ayrimda Lpg'nin referans olduguna katiliyorum. Wm1z ile rekabet edebilecek bir cozunurlugu vardi Lpg'nin.

    LG-H850 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
     
    #20
    zoso86 bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş