AKG K271 Studio Kafaüstü Kulaklık Yorum ve İncelemesi

'AKG' forumunda ziprar tarafından 5 Mart 2008 tarihinde açılan konu

  1. ziprar

    ziprar
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    30 Aralık 2007
    Mesaj:
    359
    Alınan Beğeniler:
    73
    Arkadaşlar şu anda tam bir incelemeye girişmem zor, ancak unutmamak ve paylaşmak adına
    parça parça yorumlarda bulunmak için böyle bir başlık açayım istedim (doğru mu yaptım,
    emin değilim. Ancak öbür türlü farklı farklı başlıklarda biraz biraz bahsedilmesi yerine
    yorumların/izlenimlerin/düşüncelerin burada birikmesi daha iyi olur gibi geldi bana).

    Önce teknik özellikler ve kutu içinden çıkanlardan bahsedeceğim. Sonra kulaklık hakkında
    araştırıp okuduklarım, söylenenler. En son da kendi düşündüklerimí yazayım şimdilik. Daha
    ileride fırsat bulunca resim de eklerim diye düşünüyorum.

    Teknik ozellikler;
    Türü: Kapalı kulaklık
    Frekans aralığı: 16 - 28000 Hz
    Empedans: 55 ohm
    Duyarlılıki 91 dB .
    Ağırlık (kablosuz): 240 gr
    Kablo uzunluğu: 3 m.
    Bağlantılar: Altın kaplama 3.5 mm orjinal uç ve bunu 6.3 mm 'ye dönüştüren uç.

    Kutudan kulaklık ve dönüştürücü çıkıyor.

    Diğer özelliklerine bakarsak;

    -Kulaklıgın adında geçen studio kelimesini karşılamak uzere, kulaklığı başımızdan çıkarınca
    ses de duruyor (kayıtta dışarı ses vermesin diye). Gene aynı sebeple kapalı bir kulaklık.

    - Kablosu %99.99 oksijenden arındırılmış ve çıkarılabilir/değiştirilebilir tarzda.
    AKG 'nın patentını aldıgı kafaya yerleştirirken kendiliğinden ayarlanan kafa bandına sahip.
    Yani diğerlerinde olduğu gibi kafanıza göre ayarlayıp öylebırakmıyorsunuz, her kafaya
    takışta tekrar ayarlanıyor.

    - Gene AKG 'nin patentlediği özel bir membran teknolojisi kullanılıyor. Olasılıkla AKG bunu
    bütün modellerinde kullanıyordur. Özelliği şu, klasik diyafram membranlarında (titreşen
    kısım sanırım) kalınlık her yerde aynı imiş. Fakat zaten bu çok ince olan malzemede AKG bir
    de aynı membranın farklı noktalarında farklı kalınlıklar uygulayarak daha kaliteli/doyurucu bir
    ses üretmeyi amaçlamış.

    Sahne olarak açık kulaklıklar ile yarışması pek olası değil belki ama kendine has bir sunumu
    olduğu söyleniyor. Hatta dt77O ve dt88O'e sahip birinin daha sonra k271'i edinmesi
    sonrasında yaptığı yorumları okudum. Adam dt770'i k271'e tercih etmek için bir sebep
    bulamadığını, ancak dt880'i seçenleri anlayabileceğini söylüyor. Ama kendisi dt880'i
    seçenlerden de değilmiş. Dediğine göre dt880'de sahne çok daha gelişmiş ama müzik
    'uzak'mış. k271'de ise 'müziğin içinde' oluyormuşsunuz. (dt88O'de,sibilance var diyen bir
    kişiye de rastladım ama o düzeyde bir kulaklık için pek anlayamadrm doğrusu) Tabii bunlar
    genel fikirler değil, kişilerin tek tek kendi kişisel yorumları, çoğu kişi bu tercihlere
    katılmıyor.

    Şimdilik aklımda kalanlar bunlar. Son olarak bir de şunu söyleyeyim. Bu kulaklığı alma
    macerasına atılma öncesinde bir sony v700dj almış bulunma durumum var. Bu gibi,
    kafaüstü/büyük, biraz daha pahalı ve 'biraz daha üst seviye' gibi geçen kulaklıkların ortak
    farkı, ilk izlenim olarak gördüğüm kadarıyla, daha zengin ve dolgun ses.

    Bir de şunu fark ettim. Aslında bir kulaklığın değerini/kalitesini ölçme/anlama işi sanırım
    'kulağa takıp 5-10 dakika denemekle' pek de kolay anlaşılabilecek birşey değil gibi (bu
    sadece benim için de geçerli olabilir, şimdilik). Neden derseniz, bir v700'ü takıyorum
    kulağıma (ondaki fazla bası ve bunun getirdiği çamuru atmak üzere yapılmış bir eq ile), sonra
    çıkarıp k271'i takıyorum. Ve "nedir fark söyle" deseniz belki birkaç şey söylerim "şusu az,
    şusu fazla, şöyle, böyle diye ama fark ettim ki asıl olayı bunlar yeterince anlatamıyor. Hatta
    sesi yakın bile bulabilirsiniz (biri eq'lu diğeri düz) o an için. Ama asıl fark uzun vadede ortaya
    çıkıyor. K271'i dinledikçe dinleyesim geliyor. Yani 'kulaklığın kendini ne kadar uzun süre
    dinletebildiği' gibi, ayrı bir toplam kritere de ihtiyaç var gibi gözüküyor.
     
  2. Be Creative

    Be Creative
    Expand Collapse
    Analog

    Katılım:
    26 Ocak 2007
    Mesaj:
    2,685
    Alınan Beğeniler:
    124
    Hayırlı olsun, düşünebilecekleri de aydınlatmışsın bu topic ile. Ancak Vibez ile dikkat etmeni öneririm, bir süre sonra sürekli K271 ile dinlemeye devam ettiğin takdirde kaprislerine başlayabilir.

    DT880'in amfisiz kullanılması halinde, ya da 192kbps ve altının dinlenmesi halinde bariz şekilde distorsiyonun anlanması mümkün. Her şeyi ortaya sermesi ve derinliğinin de üst düzey olmasından dolayı orta düzey kayıtları bile dinlemek çok mümkün olmuyor. Ama müzikalite önemsenecekse de sesler gayet net anlaşılabilecek düzeyde duyuluyor.

    AKG modelleri gerçekten de iyiler ses olarak. Hatta genelinin burn in süreleri 500saat-1000saat gibi uçuk süreler olarak söyleniyor, bilmiyorum 271'in durumu nasıl. Dt770'i zorlayabilecek kadar da iddialı olduğunu tahmin etmiyordum açıkçası. Eminim çok fazla mesaja bakmışsındır ve bulamama ihtimalin vardır, ama bu yorumu bulabilirsen tekrar buraya bir linkini koyar mısın :wink? Çünkü mâlum, Dt770 de sürülmesi kolay bir kulaklık değil. Kullandığı ekipmanları tam olarak anlayabilirsek K271'in değerini daha da iyi anlayabiliriz.

    Bu arada fiyat hakkında da biraz bilgi verir misin [yoksa benim mi gözümden kaçtı ???]? Yurt dışından mı getirttin?
     
  3. ftt

    ftt
    Expand Collapse
    WAV

    Katılım:
    9 Şubat 2007
    Mesaj:
    502
    Alınan Beğeniler:
    0
    inceleme icin tesekkurler!
     
  4. ziprar

    ziprar
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    30 Aralık 2007
    Mesaj:
    359
    Alınan Beğeniler:
    73
    [quote author=Be Creative link=topic=966.msg13310#msg13310 date=1204733027]
    Hayırlı olsun, düşünebilecekleri de aydınlatmışsın bu topic ile. Ancak Vibez ile dikkat etmeni öneririm, bir süre sonra sürekli K271 ile dinlemeye devam ettiğin takdirde kaprislerine başlayabilir.

    DT880'in amfisiz kullanılması halinde, ya da 192kbps ve altının dinlenmesi halinde bariz şekilde distorsiyonun anlanması mümkün. Her şeyi ortaya sermesi ve derinliğinin de üst düzey olmasından dolayı orta düzey kayıtları bile dinlemek çok mümkün olmuyor. Ama müzikalite önemsenecekse de sesler gayet net anlaşılabilecek düzeyde duyuluyor.

    AKG modelleri gerçekten de iyiler ses olarak. Hatta genelinin burn in süreleri 500saat-1000saat gibi uçuk süreler olarak söyleniyor, bilmiyorum 271'in durumu nasıl. Dt770'i zorlayabilecek kadar da iddialı olduğunu tahmin etmiyordum açıkçası. Eminim çok fazla mesaja bakmışsındır ve bulamama ihtimalin vardır, ama bu yorumu bulabilirsen tekrar buraya bir linkini koyar mısın :wink? Çünkü mâlum, Dt770 de sürülmesi kolay bir kulaklık değil. Kullandığı ekipmanları tam olarak anlayabilirsek K271'in değerini daha da iyi anlayabiliriz.

    Bu arada fiyat hakkında da biraz bilgi verir misin [yoksa benim mi gözümden kaçtı ???]? Yurt dışından mı getirttin?
    [/quote]

    Teşekkürler. Vibez'den çok bilgisayarda dinliyorum denebilir.

    Okuduğum kadarıyla k271'in burn in süresi sanırım o kadar uzun değil, ama genel olarak uzun olduğundan şikayet eden birisi de vardı, okuduklarım arasında. Bahsettiğim sayfanın bağlantısı şu;
    http://www.head-fi.org/forums/f4/akg-k271-v-beyer-twins-43899/

    Fiyat olarak bhphoto'da örneğin 200 dolar gibi gözüküyor. Ben hem sabırsızlığımdan hem de deneyerek almak istediğimden dışarıdan getirtemedim.
     
  5. ziprar

    ziprar
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    30 Aralık 2007
    Mesaj:
    359
    Alınan Beğeniler:
    73
    Rica ederim.

    Henüz tam bitmiş sayılmaz, aklımdakileri unutmadan yazayım, daha sonra alet 'piştikçe' eklemelerde bulunurum, diye düşündüm.
     
  6. KontG

    KontG
    Expand Collapse
    Analog

    Katılım:
    26 Ocak 2007
    Mesaj:
    2,589
    Alınan Beğeniler:
    8
    Çok teşekkürler @ziprar, Harika bir anlatım olmuş... Eklemek istediklerim var;


    Mesela DT880'e uzak diyen birinin ne demek istediğini çok iyi anlıyorum; amfisi yok ;D Amfi olmadan doymuyor o kulaklık; ses kartı, pc kesinlikle paklamıyor... Amfi illa şart... Bir de şu da olabilir; incelememde de söylemiştim; DT880'de sahne çok geniş ve sesler dalga dalga geliyor; yani kulağa çivilemiyor sesi, logosundaki dalgaları gibi geliyor... Bu durumdan dolayı uzak demiş olabilir... Uzaklığından değil, doymamasından ve geniş sahnesinden kaynaklanıyor...

    Şu cümlene kesinlikle katılıyorum...


    DT880 için 2 ay kadar zaman geçmesi gerekiyordu hazmetmek için ;D Attan inip Ferrariye bindiğim için hiç bişi anlamamıştım doğal olarak ;wink
     
  7. Be Creative

    Be Creative
    Expand Collapse
    Analog

    Katılım:
    26 Ocak 2007
    Mesaj:
    2,685
    Alınan Beğeniler:
    124
    Linki inceledim biraz. Fiyat aralığında kapalı kulaklık isteyenlerin ilk tercihi olabilir belki de, f/p olarak beğenilmiş. Bence çok iyi bir tercih yapmışsın :wink
     
  8. ziprar

    ziprar
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    30 Aralık 2007
    Mesaj:
    359
    Alınan Beğeniler:
    73
    Teşekkürler.

    Aslında adamın 2 tane amfisi varmış. Sanırım doyma sorunundan çok sahnenin genişliğinden kaynaklanıyor söylediği. Tabii kendi zevki/tercihi. Ben ikisini birden tecrübe etmediğim için birşey diyemem.

    Hatta ikimizin de katıldığı gibi, salt k271'i bile birkaç ay dinlemeden tam anlayabileceğimi sanmıyorum :)
     
  9. ziprar

    ziprar
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    30 Aralık 2007
    Mesaj:
    359
    Alınan Beğeniler:
    73
    [quote author=Be Creative link=topic=966.msg13317#msg13317 date=1204753578]
    Linki inceledim biraz. Fiyat aralığında kapalı kulaklık isteyenlerin ilk tercihi olabilir belki de, f/p olarak beğenilmiş. Bence çok iyi bir tercih yapmışsın :wink
    [/quote]

    Teşekkürler, tercih ve şansın bir bileşimi oldu, denebilir :)
     
  10. Birdy Dizzy

    Birdy Dizzy
    Expand Collapse
    MP3

    Katılım:
    10 Şubat 2007
    Mesaj:
    193
    Alınan Beğeniler:
    2
    İzmir de bir mağazada K271 (278 €) ve 240 (325 €) modelleri var. Aralarindaki farki biliyormusunuz. 240 model altin sarısı rengi ile daha kaliteli duruyor. Ancak kutusunu elime alıp incelemeye vaktim yoktu. Fiyatlarda bana cok fazla geldi.
     
  11. ziprar

    ziprar
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    30 Aralık 2007
    Mesaj:
    359
    Alınan Beğeniler:
    73
    Kısa bir araştırmadan edinebildiğim

    - K240 kapalı değil açık (yarı açık) bir kulaklık
    - Açık olduğu için sahnesi daha geniş
    - Basları daha güçlü ve groovy ama sıkı/tight değil gevşek/loose diye geçiyor
    - Tizleri daha az iyi olabilir K271'e göre
    - Çoğu kimse ilk dinleyişte K240'ı tercih ediyormuş (sanırım güçlü basın ilk etkisi), ama daha uzun ve detaylı dinlemede fikirleri değişenler oluyormuş. Bir ankette 11 kişi K271'i, 9 kişi K240'ı tercih etmiş.
    - K271 daha doğru/sadık/düz, K240 ise hafif renlendirilmiş daha eğlenceli sese sahipmiş. Bu sebeple biri eğlenmek ve bas için, öbürü ciddi dinlemeler için tercih edilebilir diyen var. K271'in detayı daha fazla imiş.

    Yalnız temelde, söylenen fiyatta bir sorun var. Çünkü K240 daha ucuz bir model olarak gözüküyor K271'e göre. K240 85-95 dolar gibi. K271 ise 185-200 dolar gibi. Bakınız;

    http://www.head-fi.org/forums/f4/headphone-buyers-guide-271258/

    Bizdeki şişmiş fiyatlar olarak bile gene de K271'e göre ucuz

    http://www.mydukkan.com/urunler.asp?gid=859&shf=2
     
  12. ziprar

    ziprar
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    30 Aralık 2007
    Mesaj:
    359
    Alınan Beğeniler:
    73
    Karşılaştırma üzerine bazı linkler;

    http://www.head-fi.org/forums/f4/akg-k271-vs-k240-my-impressions-59900/
    http://www.head-fi.org/forums/f4/akg-k240-vs-k271-vs-k501-101704/
    http://www.head-fi.org/forums/f4/akg-k271-vs-akg-k240-studio-115710/
    http://www.head-fi.org/forums/f4/k240-studio-first-impressions-thread-71781/

    Arkadaşlar bu son link K240 üzerine. Ama ilginç bir durum var. Burada başlığı açan kişi daha önce K271'i yukarıda DT770 ve DT880'e tercih ettiğini söyleyen kişi. Yalnız oradaki görüşleri 13.9.2003'te imiş. Bu daha sonraki (25.5.2004) tarihli düşünceleri ve verdiği sıralamaya göre düşünceleri değişmiş görünüyor. Şimdilik detaylı okumadım ama kendince verdiği sıralama bu tarihte şöyle;

    --------------------------------------

    The "Birkett" league table of headphones as it stands:-

    1. Sony MDR-CD3000
    2. Beyer DT531
    3. Sony MDR-CD1700
    4. Beyer DT880
    5. Sennheiser HD580
    6. Sennheiser HD650
    7. Beyer DT931
    8. Grado SR80
    8. Beyer DT770
    9. Beyer DT990
    10. AKG K240 Studio
    11. AKG K271 Studio
    12. Sennheiser HD497
    13. Sony MDR-CD280

    ---------------------------------------

    K240'ı araştırırken bulduğum için ekleyeyim dedim.
     
  13. ziprar

    ziprar
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    30 Aralık 2007
    Mesaj:
    359
    Alınan Beğeniler:
    73
    Bu arada size farkettiğim başka birşeyden sözedeceğim.

    Duyarlılık değeri iki farklı şekilde verilebiliyor (imiş, yeni farkettim).

    1 miliwatt başına desibel veya 1 volt başına desibel.
    Sanırım daha çok miliwatt başına olan veriliyor.

    Örneğin K271 için duyarlılık olarak ikisi de verilmiş; 91 dB/mW ve bu aynı zamanda 104 dB/V 'a karşılık geliyormuş.

    Başka kulaklıklar için baktığımda örneğin
    ep630: 106 dB/mW 16 ohm
    cx300: 112 dB/V 16 ohm (sennhesiser bu tarzı kullanmış)
    px100: 114 dB/V 32 ohm
    ex90: 106 dB/mW 16 ohm

    Volt başına verildiğinde değer en az bir 10 dB kadar daha büyük gözüküyor sanırım.
    Duyarlılığı bunu dikkate alarak değerlendirmekte fayda var.
     
  14. berat23

    berat23
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    6 Şubat 2007
    Mesaj:
    451
    Alınan Beğeniler:
    39
    volt başına db diye bişey olmaz.o illaki yazım hatasıdır.

    ama şunu derseniz olur "x ohm empedansta y volt rms sinüs"
     
  15. noXious

    noXious
    Expand Collapse
    Analog

    Katılım:
    25 Ocak 2007
    Mesaj:
    2,321
    Alınan Beğeniler:
    13
    Eline sağlık ziprar güzel inceleme olmuş daha doğrusu izlenim diyelim..
     
  16. ziprar

    ziprar
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    30 Aralık 2007
    Mesaj:
    359
    Alınan Beğeniler:
    73
    Yanlış yazıldığını sanmıyorum. Biraz araştırınca bunun zaten genel eğilime uymayan bir standart olduğu da yazıyor.

    http://www.head-fi.org/forums/f4/db...itivity-vs-how-loud-do-they-really-go-168037/

    Şu yazıyı okurken aslında bazı düşüncelerim yerine oturdu denebilir.

    Başından beri düşünüyorum. Elektronikte yüksek direnci olan sistem daha az akım çeker, böylece beslemek daha kolaydır.

    Ama nedense iş kulaklığa gelince yüksek ohm'lu bir aletin daha zor sürülebilmesinden bahsediyoruz. Aslında burada bir yanılgı var.

    Düşüncem o ki, yüksek ohm'lu aleti sürmek zor değil, çok akım falan istemiyor. Bence olay şu; bir kulaklığın diyaframının titreşmesi için belli miktarda enerjiye ihtiyaç var. Bu enerji uygulanan gerilimle (volt) sağlanmak zorunda. Şimdi yüksek ohm'lu kulaklık çok akım çektiğinden değil, aslında 'adam gibi' akım çekmediği, az akım çekebildiği için zor sürülüyor.

    Şimdi I = V / R (akım = gerilim / direnç) olduğuna göre temelde, bizim sistemin sağlayabildiği maksimum gerilim belli (ve sanırım biz ses düğmesini açıp kapatarak bu gerilimi değiştiriyoruz). Öte yandan sistemin iç direnci belli, nispeten sabit (frekansa göre biraz değişkenlik gösterebilir) ve büyük. Bu direnç büyük olunca çekebileceği akım da küçük oluyor, çünkü payda da.

    Yani yüksek ohm'lu kulaklık sanıldığı gibi düşük ohm'lulara göre daha fazla akım istemiyor diyaframını titreştirmek için. Aslında kulaklık ne olursa olsun diyaframı titreştirmek için gereken enerji belli, üç aşağı beş yukarı. Ama bizim kulaklık bunu 'kendisi' istemiyor/çekmiyor.

    Bunu çekmesini sağlamanın yolu gerilimi (volt) arttırmak. En son 'biz amfi ile akım desteği mi, gerilim desteği mi' yaparız diye düşünürken, amfilerin temelde volt desteği yaptığı gibi bir sonuca varmıştım. Şimdi bu düşünce kuvvetlendi.

    Peki madem, "neden bu akım çekmek istemeyen/hevessiz, yüksek ohm'lu kulaklıkları yapıyorlar o halde" derseniz, seste bozulma olayı onlarda daha az oluyormuş. Yani daha aslına sadık kalarak ses üretebiliyorlarmış. Benzetme biraz saçma olacak belki ama bunu gözümde şöyle canlandırıyorum, hani hücre zarı seçici geçirgendir ya, herşeyi geçirmez, direnç gösterir. Yüksek ohm'lu kulaklık da 'gelen her tür akımın kolayca geçtiği' bir yol değil, daratılmış daha kontrollü bir yol gibi. Hani "çok konuşan çok yalan da söyler" derler ya, çok akım çeken de çok distorsiyon yapar gibi, gibi...

    Bu durumda olay; "yüksek ohm'lu modellerin, düşük ohm'lu versiyonları da 'ne derece başarılı' olabilir" gibi bir sorgu noktasına gidiyor. Çünkü arkasındaki prensipi kullanmadan aynı olay sağlanabiliyordu ise, prensibin ne anlamı var?
     
  17. ziprar

    ziprar
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    30 Aralık 2007
    Mesaj:
    359
    Alınan Beğeniler:
    73
    Teşekkürler, evet biraz 'derleme' izlenimler/yorumlar, biraz da benimkiler. Şu anda benimkiler az. Zamanla daha artar umarım.
     
  18. ziprar

    ziprar
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    30 Aralık 2007
    Mesaj:
    359
    Alınan Beğeniler:
    73
    Duyarlılık değerini dB/V olarak vermenin bir faydası var.

    (dB/V için ek bilgi: Bu biraz kafa karıştırıcı olsa da dBV olarak da geçiyor; belli bir ohm’daki, 1 V rms’deki ses şiddeti. (RMS kavramı (root mean square – değerlerin karelerinin ortalamasının karekökü ( dalgalı akımda artı eksi değerler birbirini götürmesin diye kareleri alınarak ortalamaya sokuluyor)) quadratik ortalama bulmak için ve olayın doğasını pek değiştirmiyor))

    Önce “ne gerek var” gibi bakmıştım dB/mW 'tan farklı bir birimle duyarlılığı ifade etmeye, ama şimdi gerçekten anlamlı bir yönü var olarak gözüküyor bana.

    Şöyle ki; değeri dB/mW olarak verirseniz, aynı duyarlılık için bile farklı empedans’daki kulaklıklar için ses şiddetinin ne olacağını tahmin edemezsiniz.

    Düşünün ki iki kulaklık var. Bunların ikisi de 100 dB/mW. Ama biri 16 ohm, diğeri 32 ohm. Böyle olunca müzikçalarınızda aynı ses ayarında kulağınız için aynı ses şiddetini üretmeyecekler. Görünüşte siz duyarlılık veya ses basıncı düzeyi (SPL- Sound Pressure Level) olarak aynı değere sahip iki kulaklık alıyor görüneceksiniz, ama birinin öbüründen kaç desibel daha fazla ses ürettiğini hesap edemeyeceksiniz. Ki zaten desibel logaritmik olarak hesaplandığından işler daha da karışıyor.

    Fakat eğer değerler dB/V olarak verilmişse, empedans ne olursa olsun, duyarlılığı aynı dB/V değerine sahip olan kulaklıklar, sizin için aynı ses şiddetini üretecekler.

    Bunlar arasında (dB/mW ile dB/V) dönüşüm yapmak da mümkün.

    Öncelikle

    Formül 1:
    V = I * R (Gerilim = Akım * Direnç) (birimleriyle volt = amper * ohm)

    Formül 2:
    P = V * I (Güç = Volt * Akım) (birimleriyle watt = volt * amper)

    Ve bir de ses şiddeti formülü lazım

    Formül 3:
    L = 10 * log (P1 / P0) (Ses şiddeti = 10 * (Güç / ReferansGüç)


    Şimdi burada formül 1’den akımı çekersek

    I = V / R

    Bunu Formül 2’de yerine koyarsak

    P = V * V / R

    Burada 32 ohm’luk bir kulaklık için 1 V’da çekeceği gücü hesaplayalım:

    P = 1 V * 1 V / 32 ohm = 1 / 32 = 0.03125 W = 31.25 mW

    Buradan ses şiddetine geçersek (burada ReferansGücü 1 mW olarak alacağız çünkü onunla karşılaştıracağız)

    L = 10 * log (31.25 mW / 1 mW) = 14.9 dB

    Yani bu demektir ki, bu kulaklığın gerçek ses şiddeti (empedanstan bağımsız ses şiddeti) dB/V olarak yaklaşık 15 dB daha fazladır dB/mW karşılığından:

    dB/V = dB/mW + L

    Örneğin kulaklığın duyarlılığı 100 dB/mW ise bu aynı zamanda 115 dB/V’a karşılık geliyor.

    Eğer kulaklık 16 ohm ise dB/V = dB/mW + 18
    Eğer kulaklık 24 ohm ise dB/V = dB/mW + 16.2
    Eğer kulaklık 32 ohm ise dB/V = dB/mW + 15
    Eğer kulaklık 55 ohm ise dB/V = dB/mW + 12.6
    Eğer kulaklık 150 ohm ise dB/V = dB/mW + 8.2
    Eğer kulaklık 300 ohm ise dB/V = dB/mW + 5.2
    Eğer kulaklık 600 ohm ise dB/V = dB/mW + 2.2

    Bu ne anlama geliyor? Örneğin bir 32 ohmluk kulaklığınız var, bir de 600 ohm’luk. Bunların ikisinin de duyarlılıkları 100 dB/mW olsun (aslında 600 ohm’luk olan için bu daha zor tabii). Fakat gene de 600 ohm’luk olandan alacağınız gerçek ses şiddeti diğerinden 15 – 2.2 = 12.8 dB daha az olacaktır.

    ---------------------------------------------

    Şimdi bu hesabı bazı kulaklıklar için yaptım;
    Kulaklıklar;
    sony ex90, v700dj
    senn. cx300, px100, px200
    akg k271

    (1) ex90 : 16 ohm – 106 dB/mW – 124 dB/V
    (2) cx300 : 16 ohm – 94 dB/mW – 112 dB/V
    (3) px100 : 32 ohm – 99 dB/mW – 114 dB/V
    (4) px100 : 32 ohm – 100 dB/mW – 115 dB/V
    (5) v700dj : 24 ohm – 107 dB/mW – 123 dB/V
    (6) k271 : 55 ohm – 91 dB/mW – 104 dB/V

    Şimdi bunların kulakla test edilmesi sonucu görülüyor ki, ilk 5 kulaklık kulağa verdiği ses şiddeti olarak çok yakınlar. Zaten dB/V değerlerinin gerçek ses şiddetini temsil ettiğini düşünürsek, bunların bu değerlerinin de yakın olduğunu görebiliriz, aslen 113 dB/V civarında. Durumu bozan iki kulaklık var, bunlar sony ve ikisi de aşırı değerler taşıyor 123 ve 124 dB/V gibi. Buradan anlıyoruz ki, sony değerlerini 10 dB/V kadar şişirmiş gözüküyor, aslen gene 113 dB/V ‘a yakın olmaları gerekiyordu.

    Sonrasında şöyle birşey yaptım. Tekrar tekrar denemeler/karşılaştırmalar gösterdi ki, ex90 veya cx300’ün ses seviyesini yakalamam için k271’de, trekstor vibez’in 30 kademeli ses ayarında, 6 basamak daha yukarı çıkmam gerekiyor.

    Bunların arasında 113 – 104 = 9 dB fark olduğuna göre vibez’in her ses kademesinin karşılığı 9 / 6 = 1.5 dB ‘e karşılık gelir diyebiliriz yaklaşık.

    Burada yalnız vibez’in 30 kademelik logaritmik olarak homojen varsaydığımız (ki olasılıkla öyle gözüküyor) ses kademeleri ile 30 * 1.5 = toplam 45 dB’lik bir aralıkta ayar yapmaya izin verdiğini söyleyebiliriz. Ki ses kademesi olarak 0, desibel olarak 0’a karşılık gelse de 1 ‘de bir sıçrama var belki 40 dB.

    (Ekstra bilgi:
    Logaritmik olduğu için ağaç hışırtısı 10 dB, fısıldama örneğin 20 dB, normal konuşma 60 dB, şehir trafiği 80 dB, pnömatik asfalt delici 110 dB, gök gürlemesi 120 dB olarak devam ediyor. Kulak için güvenli olan süreler ise 100 dB için 2 saat. Bunun altında ve üstünde olan her 5 dB için süre 2 kat uzuyor veya kısalıyor: 95 dB 4 saat, 90 dB 8 saat. Öte yanda 105 dB 1 saat, 110 dB 30 dakika, 115 dB 15 dakika, 120 dB 7.5 dakika gibi.

    80 dB dahi sürekli dinlenirse uzun vadede riskli olarak görülüyormuş. Bunu da şöyle anlamak mümkünmüş. Normal konuşma 60 dB olduğundan birisi size seslendiğinde onu duymuyorsanız (20 dB de kapalı kulaklığın sesi azaltma oranı diye düşünülünce) 80 dB ile müzik dinliyorsunuz anlamına geliyormuş. Yani dışarıdan size seslenildiğini duymadığınız en düşük ses şiddeti 80 dB imiş. Bu arada, işitme kayıpları da öncelikle yüksek frekanslarda/tiz seslerde başlıyormuş.)

    -------------------------------------------

    Şimdi başka bir karşılaştırma yapalım.
    Vibez örneğin 32 ohm için 2 * 7.5 mW ses veririm diyor.

    32 ohm’da 7.5 mW ise ses şiddeti olarak 1 mW’a göre 8.7 dB fark yaratıyor.
    Bu ise yaklaşık 8.7 / 1.5 = 6 basamak demek. Yani 1 mW’lık ses şiddeti 24/30 ses ayarında size geliyor.

    16 ohm da ise fark 12 dB ve 1mW’lık referans değer bize 22/30 da geliyor vibez için.

    55 ohm da ise fark 6.4 dB ve 1mW’lık referans değer bize 26/30 da geliyor örneğin.

    ---------------------------------------------

    Şimdi isterseniz mW olarak yüksek gözüken bir müzik çalarla vibezi kıyaslayalım.
    Vibez 32 ohm da 2 * 7.5 mW ses veririm diyor.
    Örneğin cowon u3 16 ohm’da 3 * 30 mW ses vaadediyor.

    Vibez’i 16 ohm’a çevirirsek 2 * 15 mW eder. Hala u3’ün yarısı. Peki bu bakalım ses şiddeti olarak ne kadar farkedecek?

    Hesaplayınca 14.77 dB u3, 11.76 dB ise vibez.
    Aradaki fark 3 dB.
    Bu da vibez için 2 ses kademesi daha olsa idi, cowon u3 ile aynı ses şiddetini üretirdi demek.

    -------------------------------------------------

    Şimdi bir de son olarak örneğin aynı ses şiddeti gibi gözüken cx300 veya ex90 ile zor sürülen dt880 gibi bir kulaklığı karşılaştıralım.

    Dt880 : 250 ohm ve 96 dB/mW değerlerine sahip.

    P = 1 * 1 / 250 = 0.004 W = 4 mW

    L = 10 * log(4/1) = 6 dB

    dB/V olarak ses şiddeti = 96 + 6 = 102 dB/V

    cs300/ex90’ı 112 dB/V olarak alırsak arada 10 dB/V fark var.
    Bu da 10/1.5 = 6.66 yani yaklaşık 7 kademe yukarıdan sürmeniz gerek anlamına geliyor vibez için.

    Aslında k271’in 104 dB/v olan değerine epey yakın bir değer çıktı dt880.
    Çünkü k271’in dB/mW olarak duyarlılığı daha düşük 91 gibi bir değer.

    K271’de sesi 6 kademe arttırmam gerekiyorsa dt880’de 7 kademe gerekecek, cs300/ex90 ile aynı ses düzeyine gelmesi için.

    Buna rağmen k271 için amfi olursa iyi olur, dt880 için ise amfi olmazsa olmaz deniyor. Sanırım bu durum ise kulaklığın hangi güç’ten sonra gerçek performansını verebilmesi ile ilgili. Ama burada şöyle bir soru akla geliyor. Eğer bir kulaklık belli bir gücün altında gerçek performansını veremiyorsa; belli bir ses seviyesinin altında da, yani kısık seste verimli olarak dinlenemez anlamına geliyor, sanırım. O zaman benim gibi, gecenin bir kör saatinde her taraf çok sessizken, çok kısık seste müzik dinlemeyi ‘de’ seven biri için, böyle kulaklıklar bu iş için uygun değil anlamına mı geliyor?
     
  19. KontG

    KontG
    Expand Collapse
    Analog

    Katılım:
    26 Ocak 2007
    Mesaj:
    2,589
    Alınan Beğeniler:
    8
    Süper bilgiler @ziprar :wink

    Son paragrafındaki soruyu yanıtlamak için denemek lazım... Ama şu var ki DT880 amfi ile kısık seste bile ayrıntıları duyurmada usta... Bir de amfisiz denerim bu durumu... Hatta buna da kör test yapsak fena olmaz...
     
  20. berat23

    berat23
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    6 Şubat 2007
    Mesaj:
    451
    Alınan Beğeniler:
    39
    mesleğiniz veya bilginiz ne seviyede bilmiyorum ama ac altında çalışmak bu kadar kolay değil kusura bakmayın bilgiler biraz yanlış olmuş.

    mesela ac de r diye birşey yok z var yani empedans .hatta z=sqrt(r^2+(2pifl-1/2pifc)^2)
    diye bir ifade .yani frekansa bağlı dirence bağlı kapasitansa ve indüktansada bağlı.bu durumda omik yükmüş gibi düşünüp ,v=ir olmaz.

    .power yerinede (i^2)*r kullanırsak sizin hesaplar değişir.hem 32ohm da 7.5mw güç verirse 16 ohma bunu eksiksiz aktaracak 15mw güç verecek diyemeyiz.verebileceği rms gerilim bellidir max. akım bellidir siz buna bağladığınız yüke göre akım değişir gerilim bizim kontrolümüzdedir(volume).hem bu güç frekansa bağlıda değişir.adam gibi bir osiloskop bir sinyal üreteci bide kalibre edilmiş mkrofon kullanmadan kağıt üzerinde heleki üretici verileriyle bu iş hiç olmaz.

    db/V doğru olan yazım.olay şu ki ses şiddetini belirleyen aslında gerilim.düşününki sinyalimiz 1sin(wt)olsun. bu 1 bizim max. genliğimiz yani gerilimin tepe değeri.bunu sürücülerin bobinine gönderdiğimizde aynen bu frekansta bu genlikte bir oscilation elde ederizki merak edenler pc de çizebilirler(y=1*sin(wx) şeklinde)

    birde bu ölçümde adamların kullandığı üreteçlerin çıkış emp. çok düşük.yani genlikle oynayarak ses şiddetini çıkış emp. değiştiriyorlar.pek anlatamadım ama öyle bişey işte.

    yani ac altındaki tüm formüllere r yerine z yazmak lazm.

    @kontG

    işte ayrıntıyı iyi duyurması empedansının stabil olmasından .hatta şöyle diyeyimki lineer bi omik yük gibi davranıyor her sinyale tepkisi eşit diyelim.